Winstgroei Philips door verkoop chips

De nettowinst van Philips is vorig jaar gestegen van 2,9 tot 5,6 miljard euro. Dat was vooral te danken aan de verkoop van de halfgeleiderdivisie. Bij consumentenelektronica houdt Philips last van prijsdruk.

Dat heeft Philips vanmorgen bekend gemaakt. In 2006 steeg de omzet naar bijna 27 miljard euro.

Ondanks tegenvallende verkopen bij de divisie consumentenelektronica is de omzet van elektronicaconcern Philips in de laatste drie maanden van 2006 gestegen met 2,2 procent naar 8,1 miljard euro. In het laatste kwartaal verdubbelde de nettowinst naar 680 miljoen euro, vooral door belastingmeevallers.

De omzet van de divisie consumentenelektronica daalde met 4 procent in het laatste kwartaal. Philips slaagde er wel in om de winstmarge op onder meer televisies en muziekapparatuur te verhogen naar 6,5 procent. Die marge kwam daardoor over het hele jaar voor de consumentenelektronicatak uit op 3,9 procent, net beneden de doelstelling van 4 tot 4,5 procent. Op een omzet van 10,6 miljard euro boekte de divisie een bedrijfsresultaat van 416 miljoen.

Omzetgroei is geen doelstelling meer voor de consumentenelektronicadivisie, aldus Philips. Het onderdeel richt zich nu op winstgevendheid in een markt die sterk te lijden heeft van prijsconcurrentie. Omdat de prijzenslag met platte televisieschermen voort woedt, verwacht Philips ook een lastig eerste kwartaal van 2007 voor deze divisie. „Maar consumentenelektronica is niet de divisie die Philips maakt of breekt”, zei bestuursvoorzitter Gerard Kleisterlee vanmorgen.

Het meest winstgevende onderdeel is de medische divisie, die apparatuur voor ziekenhuizen maakt. Die zag zijn winst in het vierde kwartaal stijgen tot 311 miljoen euro, over heel 2006 haalde deze een winst van 795 miljoen euro. Het aantal bestellingen steeg met 6 procent.

De lichtdivisie en de divisie huishoudelijke apparaten (onder meer scheerapparaten en koffiezetapparaten) zagen hun omzet fors stijgen, maar bij beide ging de winst in de laatste drie maanden omlaag. Over het hele jaar steeg het bedrijfsresultaat van de huishoudelijke apparaten van 358 naar 386 miljoen en van de lichtdivisie van 556 naar 635 miljoen euro.