White & Blue

Foto Bas Czerwinsky 15-01-2006, ROTTERDAM. TOM BEEK. FOTO BAS CZERWINSKI Czerwinski, Bas

,,Mijn bruiloft. Ik trouwde twee jaar terug in een blauw pak met een dame in een witte jurk. White & Blue, het werd het titelnummer op mijn cd. Er zijn twee sferen hoorbaar: een zuiver en puur gedeelte, dat wordt opgevolgd door een wat bluesachtige sound. De symboliek ervan sprak me aan, het verenigen van twee persoonlijkheden. Inmiddels leidt de compositie een eigen leven. Het romantische tintje is er af; we zijn weer uit elkaar gegaan. Nu is White & Blue gewoon een mooi stuk met mooie herinneringen, de associatie met de bruiloft is er voor mij van los geweekt. Al wordt er in mijn omgeving nog wel eens een traantje weggepinkt als ik het speel.”

Saxofonist Tom Beek (37), opgegroeid in Leiden en woonachtig in De Bilt, won anderhalf jaar geleden de compositieprijs in de Dutch Jazz Competition voor zijn jazzstuk White & Blue. Komende week presenteert hij met zijn kwintet (met pianist Karel Boehlee en gitarist Martijn van Iterson) de gelijknamige cd in het Amsterdamse BIMhuis. Daarna gaat hij op tournee met de band van acteur en zanger Kasper van Kooten. Naast zijn eigen kwintet speelt Beek, die in ’95 afstudeerde aan het Hilversums Conservatorium, onder meer in The Pitch Pine Project en de Jazzinvaders. Hij is vaste begeleider van Karin Bloemen en wisselt het schrijven van reclamemuziek af met studiowerk.

,,White & Blue was mijn eerste echte eigen, serieuze compositie. Ik heb als saxofonist goed geluisterd naar grote namen als Michael Brecker en Joe Henderson. Voor je je eigen stem vindt – ik begon als tiener pas met saxofoon -–moet je heel wat jaren oefenen en bestuderen. Om zelf iets te schrijven duik je telkens opnieuw het diepe in. Dan zink ik zes keer en klinkt het nergens naar. Tot je ineens een gouden rits van noten vindt. Of één noot die perfect past bij een bepaald akkoord. Dan voel je je een koning te rijk.

,,Hoewel ik deze week mijn cd-presentatie houd, is de cd eigenlijk al sinds eind 2005 uit. Omdat mijn band het afgelopen jaar een bijzonder groeiproces heeft doorgemaakt hebben we nu meer te bieden dan toen. De groep heeft armen en benen gekregen door het interactieve spel. Via hun instrumenten voeren de vijf musici intensieve gesprekken. Maar het kan ook een soort muzikaal keten op het voetbalveld zijn. Dan dagen we elkaar een beetje uit, pesten en dollen.

,,Voor een publiek staan vind ik het mooist. Ik drijf op de energie tijdens een bloedmooi samenspel. Het ongelimiteerde van de jazz is zalig. Mijn kwintet kan alles aan, of het nu fusion is of supervrije impro. De laatste tijd laat ik me een beetje leiden door de spirituele jazz van saxofonist John Coltrane. Eigenlijk het meest door zijn experimentele tijd, rond ’62, toen zijn muziek nog niet geheel opengebroken was. Ik hoor hem zoeken. Het is ongelijk, maar o zo puur.

,,Coltrane is geen vanzelfsprekende keuze. Mijn eigen spel is ook aan het rijpen, ik speel nu vijftien jaar als prof. De muzikale richting die je kiest loopt parallel met je eigen leven. Je bent wat je speelt. En het komt er alleen uit als je het echt meent. Ik denk dan ook goed na over wat ik wil zeggen met mijn muziek. Noem het het heilige vuur, spiritualiteit, ik zoek naar iets. Een betovering door noten.

„Ik maakte het eens van nabij mee met gitarist Pat Metheny. Ik had een bijrol naast hem op het podium en vergaapte me aan de concentratie in zijn noten. Hij speelde zo intens en ik voelde de zaal in extase raken. Dat wil ik ook bereiken. Keer op keer. Dat soort trips maak je als musicus maar een paar concerten per jaar.”

Tom Beek Quintet: White & Blue (TomLaLa Records). Concerten: 23/1 't Nonnetje Amersfoort; 24/1 Sociëteit De Burcht Leiden; 25/1 BIMhuis Amsterdam; 26/1 Tom Beek’s Foundue Grande Lux P60 Amstelveen; Theatertournee Kasper van Kooten 1/2 t/m 1/3.

    • Amanda Kuyper