The Mighty 8: geen simplisme

Concert: The Mighty 8. Gehoord: 20/1 Melkweg Amsterdam. Herh.: 27/1 013 Tilburg; 23/2 So What Gouda; 2/3 Gigant Apeldoorn; 9/3 LVC Leiden; 16/3 JC Totum Almere; 17/3 De Pul Uden; 23/3 P3 Purmerend; 30/3 Hedon Zwolle; 6/4 Mezz Breda.

De verzamelnaam ‘urban’, een containerbegrip voor moderne zwarte muziekstromingen als hiphop en r&b, krijgt meer en meer een plastic bijsmaak door een stroom aan simplistische hits die zich wel erg doorzichtig richten op het zakgeld van de allerjongste popconsumenten. Je zou daardoor haast vergeten dat voor een complete generatie artiesten die is opgegroeid met deze muziek, hiphop en r&b de meest voor de hand liggende genres zijn om muzikale creativiteit te uiten, of daar nu geld mee valt te verdienen of niet.

Bij de officiële aftrap van de nationale tour van The Mighty 8, een collectief vrouwelijke soul- en hiphopartiesten van eigen bodem, werd die nare bijsmaak in elk geval voor even krachtig naar de achtergrond verdreven. In de unsigned-reeks van het Nationaal Pop Instituut, een serie albums waarop muzikale talenten zonder platencontract worden gepresenteerd, stonden een paar overtuigende diva’s in de dop die werden begeleid door een funky gelegenheidsband met onder anderen drummer Ro Krom van Kraak & Smaak en bassist Marc Sokpoli van Track Addicts.

Van The Mighty 8 traden er zeven op, want zangeres en producer Neenah staat wel op het 12 februari te verschijnen album The Mighty 8, hiphop & soul from a ladies perspective maar is naar eigen zeggen nog niet klaar voor de schijnwerpers.

Vooral de soulmuziek was goed vertegenwoordigd met de pittige funksoul van het ervaren podiumdier Senna die kronkelend het publiek om haar vinger wond; gepolijste nu soul van Giovanca; kleurrijke soul met Afrikaanse ritmes van de blootsvoets optredende Ntjamrosie en soul-met-een-rauw-randje van Sabrina Starke die in stem, kracht en uitstraling deed denken aan soulkoningin Mary J. Blige zonder haar te kopiëren. Wat doet in hemelsnaam al die plastic r&b op tv als er nog zoveel (h)eerlijke soul op straat rondzwerft?

Vocalisten Jav’lin en Sage deden met hun Engelstalige werk wat gedateerd en geforceerd aan, maar eenmaal energiek over het podium banjerend voor een Nederlandstalig rapnummer was het bukken geblazen.

De grootste ontdekking van de avond was de op het laatste moment opgeroepen invalkracht Rosa Ana nadat zangeres Dinopha afhaakte. Deze 18-jarige rapster uit Amsterdam liep als een zelfverzekerde, ervaren diva over het podium, haar Nederlandstalige raps waren soepel, stoer en poëtisch en toen na een fris staaltje a capella de dj de bijbehorende beat liet inkomen, viel pas echt goed op hoe origineel en vernuftig haar rijmschema’s waren. De toekomst ziet er rooskleurig uit.