Prestigieus Duits treinstation opnieuw gesloten

Agenten houden reizigers tegen die het acht maanden geleden geopende centraal station van Berlijn binnen willen. Voor de tweede keer in een week is het treinstation gesloten als gevolg van de harde wind. Vorige week kwam er in het station een stalen balk naar beneden. Foto Reuters Police prevent access to Berlin's main railway station, which was closed again for travellers because of strong wind, January 21, 2007. REUTERS/Pawel Kopczynski (GERMANY) REUTERS

De Duitse spoorwegen hebben gisteren voor de tweede keer in drie dagen het nieuwe centraal station in Berlijn tijdelijk gesloten. Het gloednieuwe gebouw, pronkstuk van Deutsche Bahn en pas sinds acht maanden in gebruik, is niet bestand tegen harde windstoten.

Tijdens de storm, vorige week, viel er een stalen balk uit de gevel. De balk stortte van veertig meter hoogte op een trap voor een van de ingangen. Twee andere balken verschoven, maar stortten niet naar beneden. Er vielen geen gewonden en uit voorzorg werd het gebouw gedurende de storm gesloten.

Deutsche Bahn besloot het gebouw voortaan telkens te sluiten als een storm met windkracht acht of meer wordt aangekondigd. Gistermiddag was dat opnieuw het geval en werd het gebouw in razend tempo geëvacueerd.

De gevels van het immense bouwwerk bestaan uit glas en worden omraamd door een raster van stalen zuilen en balken. Ongeveer honderd horizontale dragers zijn niet verankerd, ze zijn slechts bedoeld als decoratie. Men ging ervan uit dat de zware onderdelen – een balk weegt twee ton – dankzij hun eigen gewicht op hun plaats zouden blijven. De onderdelen worden nu alsnog bevestigd.

De vraag wie voor de gewaagde constructie verantwoordelijk is, is nog niet beantwoord. Architect Meinhard von Gerkan zei geschokt te zijn door de schade en stuurde een onderzoeker naar het gebouw. Gerkan zei ook dat hij niet op de hoogte was van mogelijke veiligheidsrisico’s.

Volgens de architect kunnen de balken eigenlijk niet verschuiven. „Maar als het een goed idee is om ze vast te lassen, vraag ik me af of men dat niet eerder had kunnen doen.”