Hoe schoon is uw auto(merk)?

Hoe groen is de Europese Commissie? Het dagelijks bestuur van de Europese Unie is héél automerkel.jpgmilieubewust. Tenminste, zo leek het, twee weken geleden. Voorzitter Barroso gaf een persconferentie waarop hij voorstelde de uitstoot van CO2 in de Europese Unie in 2020 met 20 procent te verlagen. De lidstaten van de EU moeten die doelstelling binnenkort goedkeuren.

Deze week al kon de Europese Commissie haar eigen imago nog wat groener kleuren. Woensdag zou zij voorstellen doen om de uitstoot van CO2 door auto’s terug te dringen. Maar de presentatie van het aangekondigde plan wordt enkele weken uitgesteld. Er is namelijk verdeeldheid in de commissie. Commissaris Dimas (Milieu) wil wettelijke normen afspreken om de uitstoot van CO2 door auto’s te beperken. Die zou in 2012 niet meer mogen bedragen dan gemiddeld 120 gram per kilometer. Zijn collega Verheugen (Industrie), die vaak wordt afgeschilderd als een vriend van het bedrijfsleven, is het daar niet mee eens. Hij wijst op de milieuwinst die er is te halen uit andere maatregelen zoals het propageren van een zuiniger rijgedrag, een betere bandenspanning, en parkeergeleidingssystemen.

Mijn voorspelling: die wettelijke normen komen er voorlopig niet. Automobilisten die ondertussen zelf aan hun groene imago willen werken, kunnen eens kijken naar een test van de European Federation for Transport and Environment, een Brusselse milieugroep. Op haar website staan de resultaten van hun onderzoek How clean is your car brand? De uitkomst is weer eens goed nieuws voor Europa: Fiat, Citroën en Renault scoren het beste.

    • Jeroen van der Kris