Dikke jassen verdwijnen uit assortiment

Door de zachte winters is de verkoop van winterkleding in vijf jaar gehalveerd. Deze winter is de omzet gedaald naar een nieuw dieptepunt, zegt directeur Mieke van Deursen van Shoeby Fashion (125 winkels). De afgelopen jaren hebben vrijwel alle grote kledingketens hun collectie dikke jassen, truien en handschoenen sterk ingekrompen.

Ook C&A, Hema en Vroom & Dreesmann zagen hun omzet in wintermode flink dalen. „We verkopen veel minder dikke winterkleding dan enkele jaren geleden, zoals kabeltruien”, vertelt een woordvoerder van V&D. C&A heeft de collectie verkleind en op minder prominente plaatsen in zijn winkels hangen. „Met de temperaturen van de afgelopen tijd hang je geen winterjassen op je mooiste plekken”, zegt een woordvoerder.

Society – voorheen Society Shop – heeft twee jaar geleden besloten om helemaal geen winterkleding meer te verkopen. Bij deze keten was het gebruikelijk om een vijfde van de winkel in te ruimen voor dikke jassen, broeken en truien. „We kregen toen drie, vier zachte winters achter elkaar en verkochten die kleding nauwelijks”, zegt commercieel directeur Martin Groen. Daarna heeft Society de collectie dikke colberts iets uitgebreid. Groen: „Als je zo’n colbertje aantrekt en een das om doet, kun je er tegenwoordig zonder problemen mee naar buiten.”

Volgens het KNMI waren de afgelopen winters veel warmer dan normaal. Sinds 2000 telt Nederland gemiddeld per jaar 3 ijsdagen – dagen dat de maximumtemperatuur beneden het vriespunt blijft. In de jaren voor 2000 telde Nederland 11 ijsdagen. De herfst dit jaar was 3,5 graden warmer dan normaal. De winter is tot nu toe de mildste ooit, met 6 graden warmer dan normaal.

Dat merkt onderzoeksbureau GfK, dat maandelijks de omzetten in de mode-industrie peilt. Afgelopen herfst daalde de verkoop van dikke truien 17 procent in vergelijking met vorig jaar en werden 7 procent minder winterjassen verkocht. Wintermode is bij Shoeby Fashion nog slechts 4 procent van de jaaromzet. Kledingketens compenseren de gemiste inkomsten deels door meer verkoop van zomerse mode.

C&A probeert een deel van het omzetverlies goed te maken door meer winterkleding te bieden met uitritsvoeringen. De grootste kledingverkoper in Nederland heeft zich neergelegd bij de hoge temperaturen. Ook Van Deursen (Shoeby Fashion) zegt: „Je hoort elke dag over het broeikaseffect en ziet op de televisie de ijsbergen wegsmelten. Dan ga je de volgende dag toch geen nieuwe winterjas kopen?”