De hele najaarsmannenmode past in één grote tas

Nieuwe helden proppen een trui onder hun trench, doen laarzen aan en zetten een bivakmuts op. Jetty Ferwerda (tekst) en Peter Stigter (foto’s) zagen de nieuwe mannenmode in Milaan

WAT WIL DE MAN DEZE HERFST? klassiek Alexander McQueen-pak met een glanzend laagje. Foto Peter Stigter © PHOTO PETER STIGTER MANNENMODE MILAAN WINTER 2007-2008 Stigter, Peter

Eerste verrassing: de tas. In navolging van vrouwen gaan mannen, als het aan de herenmodeontwerpers ligt, dit jaar massaal aan de grote tas. Ze lieten in elk geval tijdens de presentaties van de najaarsmode voor 2007-2008 in Milaan afgelopen week geen gelegenheid voorbijgaan zonder dit accessoire. Van gebobbeld reptielenleer tot dik, stevig runderleer, met dubbele bodem, rits, lange en korte hengsels. In zilver, wit, zwart en subtiele bruintonen.

Handig voor al die vliegreizen waar passagiers met handbagage voorrang krijgen: in die grote tas past volgend najaar immers zijn hele garderobe. Want de nieuwe najaarsmode bestaat uit slechts een aantal simpele, essentiële basisstukken.

basisstuk 1: de trui

Als eerste is daar de trui. Alom aanwezig en mede daardoor een signaal dat de formalisering van de herenmode weer op z’n retour is. Wie dit in een maatschappelijk kader wil plaatsen, kan bijvoorbeeld zeggen dat de tijd van afstand en kille regels op z’n eind loopt en het gemoedelijke, sociale gezicht terugkeert.

De trui is er van nette, gladde pullover tot oversized kabeltrui in donkere kleuren, van zwart tot modderbruin. Jil Sander – van origine Duits, maar tegenwoordig ontworpen door de al even gründliche en introverte Belg Raf Simons – maakte de trui tot middelpunt van de show, naast minimalistische kostuums. Het begon fluisterzacht met een zwarte trui waarin slechts één dunne, glinsterende streep meegebreid was en eindigde luider met een zilverkleurige trui als een maliënkolder. Anderen, zoals Gucci en Burberry Prorsum propten zo’n dikke trui onder een colbert, waarbij het heel hip is de boorden overal onderuit te laten bulken en de trui over de billen te trekken.

basisstuk 2: de trenchcoat

Sinds het Britse Burberry Prorsum over de herenmode heerst, is de trenchcoat – de kurk waar dit tweehonderd jaar oude modehuis op drijft – niet meer uit de collecties weg te denken en ook komend najaar een belangrijk onderdeel van de mode. En Burberry maakt de mooiste, de stoerste, de leukste. Ontwerper Christopher Bailey weet elke keer weer een jonge, moderne collectie neer te zetten waar het plezier in mode vanaf spat zonder te vervallen in verwijfde clichés. Zo zouden mannen er altijd uit moeten zien: goed in het pak dat iets voor hun lijf doet, actueel qua lengte en snit (nu: precies passend, smalle, iets te korte pantalons met enkellange veterlaarzen, een dunne trui in plaats van een shirt), gedekte kleuren en een goedzittende trenchcoat.

En niet, heren, dat morsige, zakkerige en gedateerde exemplaar uit de jaren zeventig. Dat ziet er niet vintage meer uit, maar gewoon zuinig. Nee, liever de goed passende versie in dikke wol, leer, waterafstotende zijde of gabardine in blauwgrijs, mosterd, bruin of legergroen.

basisstuk 3: de broek

Onder zo’n stoere, stevige jas hoort komend najaar een smalle broek, heel modern hoogwater, precies op de schoen, of juist retro-futuristisch als skilegging. Zo’n typische broek kan alleen iemand als Miucca Prada bedenken, ze doet immers wel vaker rare dingen. Maar in dit geval is zo’n skibroek wel heel extreem en veelgevraagd van de modeliefhebber. Het geeft een mooi silhouet met een ruimvallende mohair trui, van het lichaam afstaande jas of glimmende parka, maar het ziet er behoorlijk zonderling uit.

basisstuk 4: de laars

De enkellaars past bij de nieuwe hoogwater-broeklengte, door sommige stylisten in Milaan al meteen in de ban gedaan omdat het mannen niet zou staan. Laten we het op z’n minst een seizoen proberen, maar dan wel met een mooie enkellaars (bij Burberry met spitse punt en rijgveters) eronder of – zoals Emporio Armani liet zien – een soepele, leren afzaklaars erover heen. Het schoeisel is in elk geval onderdeel van een nieuw silhouet: recht, slank, gelaagd en stoer dankzij invloeden uit uniforms en streetwear. Gucci durfde het zelfs aan enkelhoge bergschoenen uit de kast te halen, maar de najaarscollectie was dan ook onder andere geïnspireerd op skikleding uit de jaren vijftig, compleet met dikke, gebreide kniekousen. En voor wie echt helemaal niets met enkellaarzen heeft, is de lakschoen – van zwart tot zilver en goudgeel – wellicht een alternatief.

basisstuk 5: iets stoers

Toch was het meest opvallende aan de herenmodecollecties de vele referenties aan lichaamsbeschermende kleding en accessoires. Als een verwijzing naar alle oproer en opstand van het afgelopen jaar. De mannenmode lijkt naast informeler ook in zekere zin heldhaftige trekjes te vertonen. Niet alleen door het vele zwart en marineblauw, maar ook door elementen van uniformen (Burberry, Emporio Armani, Alexander McQueen), het gebruik van hightech materialen en accessoires als arm- en beenbeschermers, brillen, helmen en mondkappen.

Skikleding is een dankbare inspiratiebron (met glimmende, zilveren astronautachtige pakken als hoogtepunt), maar ook het futurisme. Het Canadese D-Squared verbeeldde dat bijna plat in een tot vechtarena omgebouwde catwalk compleet met mannen met honkbalknuppels, dobermann pinchers en een roestige gevechtskooi.

Nee, dan de gevoelige Britse Alexander McQueen. Zijn shows zijn als een film. Dit keer was de locatie een metrostation waar het sissen, piepen en zoeven van treinen een intrigerende soundtrack vormde. Vanuit het felle licht doemden cyborg-achtige mannen op, in klassieke kostuums met glimmend plastic laagje, maar ook in bomberjacks, smalle broeken en met maskers en bivakmutsen. ‘Heroes’ van David Bowie klonk in flarden en bezorgde kippenvel.

Helden, die kunnen we wel gebruiken in deze tijden van verschuilen achter elkaar. Een echte held, gekleed in slobbertrui, smalle broek met enkellaarsjes, een trenchcoat. Met kogelvrij vest dus, dat wel.

    • Peter Stigter
    • Jetty Ferwerda