Woordloze James Bond bij Schudden

Cabaretduo Schudden: links Emiel de Jong en rechts Noël van Santen Foto: Bob Bronshoff Nederland, Amersfoort, 2007 Schudden, Zout Foto Bob Bronshoff Bronshoff, Bob

Voorstelling: Zout, door Schudden. Regie: Titus Tiel Groenestege. Gezien: 17/1 in de Kleine Komedie, Amsterdam. Tournee t/m 6/6. Inl. 020-6231555, www.hekwerk.nl

„Potverdomme, wij gaan een goed weekend hebben samen,” zegt de vader, die met zijn onwillige puberzoon bij zijn buitenhuisje arriveert. De man zet alle zeilen bij om enthousiast te klinken. De zoon knikt, maar in zijn ogen staat te lezen dat hij het allemaal nog niet zo zeker weet. Zo begint Zout, het zesde programma van het door de acteurs Emiel de Jong en Noël van Santen gevormde duo Schudden. Het huisje staat op het toneel. Maar als vader en zoon gaan slapen, wordt het een weerhuisje waarin het mannetje en het vrouwtje elkaar niet kunnen krijgen. En nog weer later verandert het in een trein, een aquarium, een openbaar toilet, een buitenmodel-radio, de kooi van een dansende kermisbeer, een hoerenkast, een oorlogsvliegtuig, twee strandhuisjes en tenslotte een lijkkist.

In de vorige vijf programma's kreeg Schudden de lachers op zijn hand door allerlei huis-, tuin- en keukenspullen een verrassend nieuwe functie te geven. Attributen-cabaret, zeg maar. Veel samenhang boden de nummers zelden. Maar het weekend van vader en zoon vormt een raamvertellinkje, hoe klein ook, dat een paar keer terugkomt. Die scènes doen denken aan het tragikomische cabarettoneel van het duo Frisse Jongens uit de jaren tachtig, waarvan Zout-regisseur Titus Tiel Groenestege destijds de helft vormde. Het typeertalent van De Jong en Van Santen is vergelijkbaar. Hun vondsten blijven echter te vaak steken in één ideetje, één grappig beeld dat nauwelijks verder is uitgewerkt. Ze gaan soms ook te lang door zonder dat er iets nieuws gebeurt.

Mooie momenten zijn er wel. Een aanvallig stukje pantomime bij het weerhuisje, bijvoorbeeld, een woordloos James Bond-avontuur, gootsteenontstoppers als vissebekken en het zoeken naar muziek op de zenderschaal van de veel meer dan levensgrote radio. De vader en de zoon komen er echter te bekaaid van af.

    • Henk van Gelder