Storm zorgt voor chaos in Europa

De storm die gisteren over Nederland trok, heeft voor grote chaos gezorgd. Drie NS-stations werden ontruimd, het treinverkeer was tot laat in de avond ontregeld, en veel wegen en bruggen waren afgesloten voor al het verkeer. Bij het ter perse gaan van deze krant waren de problemen nog niet opgelost.

De storm, de zwaarste sinds oktober 2002, eiste zeker vijf levens. Op de weg tussen Arnhem en Ede werden een 64-jarige man en een 12-jarige jongen uit Ede gedood toen een omgewaaide boom op hun auto viel. In Leersum kwam een motorrijder om toen hij door een boom werd getroffen, in Riel werd een 11-jarige jongen met zijn fiets tegen een auto geblazen, en in Sint-Oedenrode kwam een omvallende boom op een bromfietser terecht.

In Utrecht vielen zes gewonden toen een bouwkraan omviel op een gebouw op het universiteitsterrein De Uithof. Zes passagiers van een bus in het Zeeuwse Tholen raakten gewond toen hun bus door de harde wind van de weg raakte en tegen een boom reed. Vijf mensen raakten in Uddel gewond toen hun auto tegen een boom werd geblazen. Op schepen die buitengaats voor de haven van Rotterdam lagen, liepen drie bemanningsleden botbreuken op toen ze uitgleden.

Het treinverkeer kwam in de loop van de avond volledig stil te liggen. Volgens spoorbeheerder ProRail gebeurde dat in 1990 voor het laatst. De stations Amsterdam Centraal, Delft en Schiedam werden ontruimd wegens gevaarlijke situaties. De spoorwegpolitie schat dat circa 5000 mensen zijn gestrand. Voor hen is door het Rode Kruis opvang geregeld in onder meer Utrecht, Woerden, Den Haag, en Zutphen. Ook veel bussen reden niet. Meerdere wegen werden afgesloten doordat bomen waren omgevallen of (vracht)auto’s gekanteld.

Trams in Amsterdam – en veel andere steden – moesten omrijden door omgevallen bomen op de rails. Op Schiphol was maar één start- en één landingsbaan beschikbaar en ook Rotterdam Airport schrapte vluchten. Vluchten liepen vertraging op of werden geannuleerd, vooral intercontinentaal. In Friesland en Groningen was extra dijkbewaking vanwege het hoge waterpeil. Ongeveer vijfduizend rij-examens gingen niet door.

De storm haalde windkracht tien aan de kust. De hoogst gemeten windsnelheid, 133 kilometer per uur, werd rond acht uur gisteravond gemeten bij Wilhelminadorp, meldde de website van het KNMI. Het KNMI had voor gisteren een weeralarm afgegeven. Voor het eerst adviseerde het Nationaal Crisis Centrum (NCC) van het ministerie van Binnenlandse Zaken niet naar buiten te gaan. Veel sites die over het weer berichtten, raakten overbelast. De overheid stelde voor informatie over de storm daarom aan het einde van de middag een speciale website www.crisis.nl beschikbaar, die beter bestand is tegen veel bezoekers.

In de rest van Europa zijn zeker twintig mensen omgekomen als gevolg van de storm. Verkeersongevallen en vallende bomen eisten de meeste levens. Groot-Brittannië werd het zwaarst getroffen, met negen doden en windsnelheden van 159 kilometer per uur. Een van de slachtoffers was een tweejarig jongetje, dat in Londen werd bedolven onder een instortende muur.

In tienduizenden huizen in het gehele land viel de stroom uit. Voor de kust van Cornwall raakte een containerschip in de problemen. Het schip kon niet meteen onder controle gebracht worden. Het vervoert mogelijk gevaarlijke lading.

In Duitsland, waar zeker drie mensen omkwamen, heeft de storm een naam gekregen, Kyrill. In het zuidwesten van het land kwam een automobilist om toen hij probeerde een vallende boom te ontwijken. Hij botste daardoor tegen een andere auto. Spoorwegvervoerder Deutsche Bahn legde gisteravond het treinverkeer volledig stil. In laaggelegen gebieden werden voorbereidingen getroffen tegen hoog water.

De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Condoleezza Rice kortte haar bezoek aan Berlijn in om naar Londen te kunnen vliegen voordat de weersomstandigheden verslechterden. In Tsjechië kwamen drie mensen om, in België en Frankrijk elk twee. Het Parijse stadsbestuur sloot uit voorzorg alle parken, tuinen en begraafplaatsen.

Lees meer over de storm op pagina 4 en 5. Deel je eigen ervaringen op het nextlog: nrc.nl/nextlog