Schade bij elke storm groter

Het Verbond van Verzekeraars, de koepelorganisatie van de grote verzekeraars in Nederland, schat de schade door de storm op minimaal 160 miljoen euro. „Maar dat cijfer zal zeker nog stijgen”, vertelt een woordvoerder.

In 2002, toen er voor het laatst een zeer zware storm was, bedroeg de schade circa 100 miljoen euro. „Het bedrag is gebaseerd op onze stormstatistieken van de afgelopen twintig jaar. Veel meldingen zullen vandaag pas binnenkomen.” Zo is de schade aan auto’s nog niet meegerekend, zegt de zegsman.

Schadeherstelbedrijf Carglass kreeg gisteren vijfduizend meldingen binnen van schade aan autoruiten. Dat is 36 procent meer dan verwacht, vertelt een woordvoerder. Vandaag denkt het bedrijf, dat zijn callcenter met dertig mensen heeft uitgebreid, eenzelfde aantal telefoontjes te krijgen.

De woordvoerder van het Verbond van Verzekeraars ziet een „logische economische verklaring” voor de toenemende schade. „Nederland wordt steeds dichter bevolkt en er komen meer auto’s bij. Dat zorgt automatisch voor meer schade.” Huib Ernste, hoogleraar sociale geografie aan de Radboud Universiteit van Nijmegen, voegt daar aan toe: „We zijn meer gaan wonen in gevaarlijke gebieden, zoals overloopgebieden van rivieren.”

Ernste ziet verder een belangrijke rol voor de „verdeling van de tijd” in de 24-uurs economie. Volgens de hoogleraar is het „activiteitenpatroon” steeds dichter geworden. „We zijn voortdurend onderweg en worden gedwongen op bepaalde plekken te zijn. Bijvoorbeeld door een werkgever.”