Rel rond Britse Big Brother komt Endemol goed uit

Blijkt uit de rel rond Big Brother dat zelfs een slechte smaak zijn commerciële grenzen kent? Aanvankelijk heeft het schandaal rond racistische uitlatingen in de jongste Britse Big Brother-serie er alleen maar toe geleid dat het aantal kijkers steeg van 1,7 naar 4,5 miljoen. Maar nu is Carphone Warehouse opgestapt als sponsor, vermoedelijk omdat het bedrijf van oordeel is dat de buitengewone hoeveelheid publiciteit, opgeroepen door een dispuut dat in de hele wereld voorpaginanieuws is geweest, niet opweegt tegen de reputatieschade.

Het inspelen op de laagste gevoelens van mensen is vaak een makkelijke manier geweest om geld te verdienen, maar soms loopt het mis. Rupert Murdoch moest vorig jaar bijvoorbeeld zijn plan intrekken om een boek te publiceren met een fictieve bekentenis van O.J. Simpson over hoe hij zijn ex-vrouw zou hebben vermoord als hij het écht gedaan zou hebben.

Of Big Brother ook bedrijfsschade zal lijden, staat nog te bezien. Het programma van Endemol heeft een reputatie op te houden als het gaat om het oprekken van de grenzen van beschaafd gedrag om publiciteit te genereren. In een tijd waarin de meerderheidsaandeelhouder, het Spaanse Telefónica, het bedrijf te koop heeft aangeboden, heeft het tumult aangetoond dat Endemol nog steeds leven weet te persen uit een langlopend programma dat 20 procent van zijn omzet genereert. Het is tekenend dat de aandelenkoers van Endemol deze week alleen maar is gestegen.

Het Britse Channel 4, dat het programma uitzendt, zal wel schade lijden door de beëindiging van de sponsoring door Carphone Warehouse. Maar die overeenkomst is slechts zo’n 3 miljoen pond (4,6 miljoen euro) per jaar waard, terwijl Channel 4 een jaaromzet heeft van 900 miljoen pond. Hoe dan ook, in de mediawereld zijn de zondaars van gisteren vaak de winnaars van morgen.

John Paul Rathbone

Voor meer commentaar uit Londen: www.breakingviews.com. Vertaling Menno Grootveld

    • John Paul Rathbone