Postkantoor krijgt concurrentie

Postbedrijf Selekt Mail werkt vanaf vandaag samen met Multicopy. De één drukt, de ander verstuurt. Voorlopig kan dat alleen nog maar voor bedrijfspost.

Een Multicopy-filiaal in Rotterdam. Het bedrijf, dat zich vooral richt op zakelijk drukwerk, gaat samenwerken met Selekt Mail voor het versturen van dat drukwerk. Foto Dirk-Jan Visser (Foto: Dirk-Jan Visser / Rotterdam: 19-01-2007) De Multicopy aan het Kruisplein in Rotterdam. Visser, Dirk-Jan

Cor van Koeveringe (62) is franchisehouder van drie Multicopy-winkels – in Leiden, Zoetermeer en Sassenheim. Met zijn 28 werknemers is hij naar eigen schatting de grootste uitbater van deze keten voor kopieer- en drukwerk. Wil hij wel samenwerken met Selekt Mail? „Ik ben altijd wel in voor iets nieuws, als het iets oplevert.” En daar is hij nog niet zeker van. Vandaag krijgen alle 75 vestigingsmanagers van Multicopy uitleg van het bestuur over de deal met Selekt Mail. „Maar ik mag zelf ja of nee zeggen.”

Multicopy, dat in handen is van het Amerikaanse Franchise Services, zocht in Europa naar „een hechte relatie met strategische partners”, zegt Adriaan Theeuwes, marketingmanager van het bedrijf. „In onze ogen is het moederbedrijf van Selekt Mail, Deutsche Post, die partner.” Selekt Mail is voor 51 procent in handen van Deutsche Post, de andere 49 procent zijn van krantenuitgeverij Wegener. „We hadden een samenwerking met TNT Post, maar die was losser dan wat we nu met Selekt Mail gaan doen”, aldus Theeuwes.

Multicopy richt zich met name op zakelijk drukwerk, zoals brieven, folders en brochures. Het plan is nu om de verzending van het drukwerk van Multicopy door Selekt Mail te laten verzorgen.

In de plannen van de twee bedrijven zullen de vestigingen van Multicopy – naast de franchises zijn er nog vijf filialen die rechtstreeks onder het moederbedrijf ressorteren – gaan fungeren als een soort postkantoren, ‘Post Points’ genoemd. Multicopy heeft 40.000 bedrijven in het midden- en kleinbedrijf als klant. Zij kunnen vanaf vandaag desgewenst hun zakelijke post versturen vanuit de kantoren van Multicopy, via Selekt Mail, dat met zijn tarieven zo’n 20 procent lager zit dan TNT Post. Selekt Mail heeft zelf ook 125 afgiftepunten voor zakelijk partijpost in Nederland.

Dit jaar kunnen Selekt Mail en andere nieuwkomers op de postmarkt alleen post boven de 50 gram versturen. TNT Post heeft tot 1 januari 2008 het monopolie op persoonlijke post, zoals brieven en bankafschriften, tot 50 gram. Daarna is de hele markt vrij en mag iedereen alle soorten post bezorgen. Voor Selekt Mail kan de samenwerking met Multicopy een opstapje zijn naar de volledige liberalisering van de markt. TNT Post heeft op dit moment naar schatting 82 procent van de postmarkt in handen, Selekt Mail en Sandd, een derde Nederlandse speler, ieder 8 procent.

Selekt Mail heeft al eerder te kennen gegeven niet geïnteresseerd te zijn in het verwerken van losse particuliere post, maar wel in de lucratieve delen daarvan: de kerstkaarten en post van banken en verzekeringsmaatschappijen. Voor Multicopy liggen daar mogelijkheden, onder andere door het drukken van kerst- en nieuwjaarswensen voor bedrijven.

TNT heeft ook een druk- en kopieerbedrijf in het concern, onder de naam Cendris. Toch loopt TNT Post het risico veel klanten te verliezen aan het samenwerkingsverband van Multicopy en Selekt Mail. Tenminste, als het aan het bestuur van Multicopy ligt, want het staat de franchisehouders vrij om te doen wat ze willen. Cor van Koeveringe doet al jaren zaken met TNT. Hij zegt dat de overeenkomst met Selekt Mail voor hem niet per se betekent dat TNT buiten de deur wordt gezet.