Middernachtelijk amusement op Nox

Nox is een proeftuin voor televisieformats en nieuw talent midden in de nacht.

John de Mol gaf twee dagen per week één nachtelijke uur op zijn zender Tien.

Nachtelijk amusement. Beeld uit het programma ‘Jouw Begrafenis’. Foto: Nox Nox

Wat moet op de grafsteen komen te staan? „‘Shop till you drop’?”, oppert een van de ‘nabestaanden’ van Sabine. En haar vriendje denkt dat ze graag op zee wordt uitgestrooid. „Oh nee”, kermt de 21-jarige kandidate van het tv-programma ‘Jouw Begrafenis’, terwijl ze het overleg van haar familie volgt via een beeldscherm.

De springlevende Sabine doet mee omdat ze „benieuwd is wat mensen van haar vinden” en hoe ze haar begrafenis zouden regelen. Het Amsterdamse productiebedrijf CCCP.tv bedacht dit opmerkelijke concept en zendt sinds gisteren het programma uit op de eigen zender ‘Nox’, om middernacht op Tien (voorheen Talpa).

De meeste programma’s worden live uitgezonden vanuit de half gesloopte betonnen bunker van het voormalige ABN-Amrokantoor aan het Rembrandtplein in Amsterdam, waar het publiek warme jassen draagt tegen de kou. Water klettert door het lekkende dak op de vloer. „Geweldig toch!”, grijnst Mattias Schut, een van de oprichters van CCCP.tv. CCCP.tv wil een eigen sfeer maken in het afbraakpand, „ook al moet je daar dan thermisch ondergoed voor dragen”, merkt een van de nieuwe presentatoren op.

Op de middernachtelijke perspresentatie van Nox (Latijn voor ‘nacht’) worden glühwein en warme chocolademelk geserveerd in de uitgestrekte bouwput. Het midden van de immense ruimte zal dienen als een arena waar het publiek in een ‘Rondom Tien’-setting kan plaatsnemen. Daaromheen staan afgedankte decorstukken van bijvoorbeeld Barend & Van Dorp, die worden gerecycled voor de Nox-programma’s.

Bij directeur Schut (32) wasemen wolkjes gecondenseerde adem uit zijn mond terwijl hij vertelt over zijn „passie voor televisie maken”. Samen met Eelco Keune (33) is hij het brein achter CCCP.tv, dat eerder succes had met het door Heineken gesponsorde programma 6pack. Via een kennis bij Heineken slaagde het duo er drieënhalf jaar geleden in zich te laten sponsoren door de brouwer, die op zoek was naar manieren om jongeren te bereiken. 6pack werd, onaangekondigd, rond middernacht via SBS6 uitgezonden. Het werd een kweekvijver voor nieuw talent, zoals Sophie Hilbrand. Het onverwachte uitzenden van programma’s was het eerste voorbeeld van ‘guerilla-tv’, voor een grote groep jongeren had 6pack een cultstatus.

Net als 6pack is Nox een proeftuin voor de televisie-ideeën van de initiatiefnemers. Schut deed filmacademie, Keune studeerde aan Nijenrode, en op hun zolderkamer bedachten ze tv-programma’s. En nu is John de Mol sponsor voor hun grensverleggende televisieformats: na een brainstormsessie bij productiebedrijf Talpa (Schut: „We hebben echt een hele avond daar gezeten, met bier en pizza’s. Ik had niet verwacht dat John de Mol zelf nog zo’n bevlogen en creatieve tv-maker was.”) stelde de grote tv-baas twee dagen per week één nachtelijk uur ter beschikking om vernieuwende televisie te maken, die meer jongeren naar Tien moet lokken.

„We willen bewust ’s nachts uitzenden,” zegt Schut. „Dat is een geschikte tijd om te experimenteren met nieuwe formats én nieuw talent.” Om zoveel mogelijk te programmeren in één uur duren de programma's niet langer dan tien minuten.

Kijkers spelen bij Nox ook een belangrijke rol: zo fungeren studenten in het buitenland als correspondent van het ‘Nox-journaal’ en doen zij verslag via de webcam. Het binnenlands nieuws wordt verzorgd door kijkers die per sms filmpjes sturen via de website Skoeps. Bezoekers van de site van Nox mogen een oordeel vellen over de programma’s: vinden ze een show ‘vet!’ of ‘leipe sh*t’, dan mag het door. Maar vindt de meerderheid het een ‘waste of time’ of ‘nix aan..’: dan is het geen lang leven beschoren.

Nox, do. 23:35, vrij 23:55 uur op Tien. www.nox.tv