Vrouw mijdt ‘kille’ Autorai

Vrouwen worden steeds kapitaalkrachtiger, rijden lease-auto’s en bepalen de aankoop van de gezinsauto. Toch voelen zij zich door de autobranche gestigmatiseerd. De ‘Lady’s Day’ op de Autorai moet uitkomst brengen.

Vrouwen vormen een steeds kapitaalkrachtiger doelgroep voor de autobranche, maar zijn op het tweejaarlijkse ‘feestje’ voor de auto-industrie op de Rai nauwelijks te vinden. Foto NRC Handelsblad, Rien Zilvold amsterdam 06-02-03 vip avond op de autorai foto rien zilvold/nrc handelsblad Zilvold, Rien

De Autorai (29 maart-9 april) is nog steeds bij uitstek mannelijk territorium. Vrouwen voelen zich in veel gevallen niet thuis op de kille autopaviljoens die worden bevolkt door gladde praatjesmakers in grijze pakken. Om diezelfde reden komen vrouwen ook niet graag bij autodealers, waar verkopers vaak nog zeer onbeholpen of stigmatiserend met vrouwelijke klandizie omgaan.

Op de Autorai van 2003 was slechts 12 procent van de bezoekers van het vrouwelijke geslacht. In 2005 was dat aantal opgelopen naar 20 procent, een percentage dat echter bij lange na geen gelijke tred houdt met het aantal vrouwen (33 procent) dat jaarlijks een nieuwe auto aanschaft.

Op de tweedehandse markt is dit aandeel nog groter. Vrouwen rijden steeds vaker leasewagens en beïnvloeden in meer dan 80 procent van de gevallen de aankoop van de gezinswagen. Dat veel vrouwen derhalve belangstelling hebben voor auto’s en een wagen zeker niet alleen gebruiken voor de boodschappen is de meeste dealers en importeurs inmiddels wel duidelijk.

Mede daarom is dit jaar besloten tot een speciale ‘Lady’s Day’ op de Autorai, het tweejaarlijkse evenement voor de autobranche. „We hebben gemerkt dat steeds meer vrouwen iets met auto’s hebben. Het komt denk ik omdat ze in de zakenwereld steeds gelijkwaardiger zijn aan mannen en daardoor iets ‘mannelijker’ naar auto’s zijn gaan kijken”, zegt Cees Boutens, woordvoerder van de Raivereniging, de vertegenwoordiger van de fabrikanten en importeurs van wegvervoermiddelen.

Op de Huishoudbeurs, het domein van de vrouw, werd voor de begeleidende mannen een ‘Amstel Ballenbak’ in het leven geroepen. Een bar waar zij voetbal konden kijken en bier konden drinken totdat ze weer door hun winkelende vrouwen werden opgehaald.

Boutens: „Zo gaan wij het dus niet doen. Wij willen juist duidelijk maken dat de Autorai óók een leuke beurs is voor vrouwen.”

Niettemin hebben sommige importeurs hun twijfels over het nut van een speciale vrouwendag op de Rai. Bij Pon, importeur van de merken Audi, Volkswagen, Seat, Porsche, en Skoda werd zelfs door vrouwelijke medewerkers negatief gereageerd. Woordvoerder Jacques Geijsen: „De vrouwen die bij ons werken denken dat geïnteresseerde dames toch wel naar de Rai komen. Ook zonder een speciale vrouwendag.” Toch heeft ook Pon wel een aantal ideeën die in het bijzonder vrouwen zullen aanspreken. Geijsen: „Het gaat daarbij vooral om sfeerbepalende en praktische dingen. Misschien laten we een IVA-studente een snelcursus ‘banden verwisselen’ geven.”

Ook bij Volvo is men niet overtuigd van de noodzaak voor een speciale vrouwendag op de Rai. Pr-manager Huib de Vries: „Hoewel het op zich natuurlijk goed is om als branche een signaal te geven dat we vrouwen serieus nemen. Maar naar aanleiding van ons experiment met een conceptauto die drie jaar geleden volledig door een team van vrouwelijke designers werd ontworpen, hebben we geleerd dat vrouwen helemaal geen speciale behandeling willen. Ze willen gewoon serieus genomen worden en willen dat er naar ze geluisterd wordt. Je kunt je daarbij wel afvragen of je in deze tijd nog reclame moet maken door vrouwen over motorkappen te draperen, zoals sommige merken nog steeds doen.”

Bij Smart mocht modeontwerpster Judith Osborn een speciale ForTwo stylen en Nissan kwam met een speciaal op de vrouw gerichte Micra Elle en een Micra Otazu op de markt. Die laatste was bezet met glimmers van de sieradenontwerper.

Ook worden bekende Nederlanders ingezet om verschillende merken te promoten. Zo draagt zangeres Trijntje Oosterhuis het Volvo-gevoel uit in een XC90, rijdt presentatrice Wendy van Dijk in een Nissan Pathfinder en soapster Victoria Koblenko in een Opel Astra Twintop.

Mini had op de Autorai van 2005 een trendy stand waarbij alles draaide om merkbeleving. Een diskjockey draaide plaatjes en er werden hapjes geserveerd. Bij Ford pakte men het weer anders aan. Daar werden allerlei auto’s speciaal getest door vrouwen.

Ford-manager Paula Vermin: „Het moet wat ons betreft in elk geval niet truttig of stigmatiserend worden en wel over auto’s gaan. Het moet voor vrouwen niet alleen leuk zijn op de Rai, je moet er ook iets aan hebben.”

Resteert het fenomeen vrouwenauto. Zo heeft met name de Porsche Boxster, zeker toen actrice Sharon Stone erin ging rijden, in de VS dat predikaat opgeplakt gekregen. Iets waar Porsche graag mee koketteerde. Gaat de Rai de specifieke vrouwenauto ook promoten? Bas van der Wal van DaimlerChrysler: „Bij ons in elk geval niet. Bij auto’s spelen emotionele aankoopmotieven een te grote rol. Staat een bepaald model bekend als vrouwenauto, dan zorgt dat vaak juist voor een averechtse reactie. Bij zowel mannen als vrouwen.”

    • Viola Robbemondt