Scoop

Ik bladerde door Sonja Bakkers Bereik én behoud je ideale gewicht. Net als in haar eerste boek schroomt ze niet om dingen bij hun naam te noemen. Bij hun merknaam, vaak. Je zou het Sonja Bakkerdieet ook best het Evergreen-Optimel-Kellog’s-Maggidieet kunnen noemen, of het Hero-Conimex-Beceldieet.

Stel nou, flitste het door mijn hoofd, dat Sonja Bakker helemaal geen Noord-Hollandse gewichtsconsulente-met-overgewichtverleden is. Stel nou dat Sonja Bakker een reclamestunt is van, laten we zeggen, Unilever. Zo iemand als Cora van Mora. Daar zijn we toch ook jaren ingetrapt?

Een meesterlijke move. Huur een slanke blonde actrice in, het liefst eentje met onvervalst streekgebonden tongval (dat Limburgs deed het bij Cora ook zo goed) en laat haar zogenaamd een dieetboek schrijven waarin ze jouw producten aanprijst. Zorg ervoor dat dat boek een bestseller wordt (daar zijn vast instrumenten voor) en laat de blonde actrice opbloeien van provinciaals meisje tot glamorous Leco-vrouw.

Voor je het weet gaat je campagne een eigen leven leiden. De boeken van de blonde actrice vliegen over de toonbank, foto’s van de blonde actrice verschijnen in bladen en kranten, de blonde actrice geeft overal lezingen. Iedereen is in de ban van de blonde actrice.

Een Noord-Hollandse supermarkt komt als eerste over de brug. Zij gooien jouw producten, de producten die de blonde actrice in haar boek aanprijst, permanent in de aanbieding en zetten ze vooraan in hun winkel. De omzet van de Noord-Hollandse supermarkt (en de jouwe) stijgt explosief en het duurt niet lang of andere supermarkten volgen.

Daarna is het hek van de dam, the sky is the limit in marketingtermen. Een ondernemende, ongetwijfeld Noord-Hollandse, bedrijfsleider bedenkt De Dieetdoos. Voortaan is er voor elke klant die het dieet van de blonde actrice volgt (dat zijn er inmiddels heel veel), een kant-en-klare doos met weekboodschappen. Inclusief jouw producten natuurlijk. De Dieetdoos wordt een succes; gemak dient immers de mens en de blonde actrice de diëtende mens.

Ik googlede ‘Unilever’ en las dat van Sonja’s aanbevolen merken alleen Conimex, Becel en Hertog des Unilevers waren. Jammer. Het was zo’n mooie scoop geweest. Uit Bereik én behoud je ideale gewicht:

Voor 4 personen:

400 g zalmfilet, in blokjes

2 uien, gesnipperd

400 g peultjes

1 eetlepel rode currypasta

200 ml magere yoghurt

citroensap

3 eetlepels olijfolie

Blancheer de peultjes 2 minuten in kokend water. Wrijf de zalmblokjes in met citroensap, zout en peper. Fruit de uien glazig in de olie en bak de currypasta 1 minuut mee. Voeg de zalmblokjes toe en laat 2 minuten meebakken. Draai het vuur laag, schenk de yoghurt en meng de peultjes erdoor. Maak op smaak met citroensap, zout en peper.

Is het Sonja Bakkerdieet een gezond dieet? Praat mee op www.nrc.nl/kokenetc