Niets over Opinio, maar wel over De Pers

Op deze plek had een beschrijving moeten staan van het nieuwe opinieweekblad Opinio. Helaas, het verschijnt pas morgen. En dat viel weer te lezen in het dagblad Trouw, dat afgelopen week als één van de weinige kranten berichtte over het ‘links-conservatieve’ Opinio. Het blad wordt gemaakt onder leiding van Jaffe Vink, voormalig Trouw-redacteur (hij was chef van de bijlage Letter & Geest). Morgen zullen er in elk geval artikelen in staan van Ayaan Hirsi Ali en Sylvain Ephimenco.

Volgens Trouw wordt Opinio gefinancierd door de vermogende zakenman Roel Pieper (ex-Philips), verschijnt het morgen in een oplage van 350.000 exemplaren en mikt het uiteindelijk op 50.000 abonnees. Ter vergelijking: Elsevier heeft een oplage van zo’n 140.000 exemplaren, Vrij Nederland rond de 50.000, HP/De Tijd tegen de 40.000 en De Groene Amsterdammer ruim 13.000.

De opiniebladen wijden deze week geen aandacht aan hun nieuwe concurrent, maar wel aan De Pers. Deze nieuwe gratis krant verschijnt volgende week voor het eerst, in een oplage van 250.000 exemplaren. Ook De Pers wordt gefinancierd door een rijke ondernemer, Marcel Boekhoorn (ex-Telfort). Vrij Nederland (3,90 euro) heeft een interview met bedenker en uitgever van De Pers, Cornelis van den Berg (31).

Van den Berg begon zijn krantenloopbaan bij de Modern Times Group, de moedermaatschappij van de gratis Metrokranten. Daarna werkte hij bij krantenuitgever Wegener. Uit zijn vergelijking: „PCM (uitgever van onder meer nrc.next, red.) en Wegener zijn niet goed als ondernemers. Neem nu de fusie tussen het AD en een aantal regionale kranten. Die blunder is alleen goed te maken door het proces radicaal om te draaien. Je begint een grote campagne: élke stad verdient zijn éígen krant.” De Pers wil eigen nieuws brengen. „Wat zijn de economische belangen in Uruzgan?” Maar eigenlijk zou Van den Berg „het liefst met alles stoppen en een boek gaan schrijven”.

Ook HP/De Tijd (3,60 euro) heeft het over De Pers, maar dan gezien door de ogen van PCM-topman Ton aan de Stegge (óók ex-Telfort). Onder de kop ‘Ik heb geen verstand van deze business’ vertelt hij over het afketsen van de alliantie tussen PCM en Marcel Boekhoorn. Aan de Stegge had met Boekhoorn sámen De Pers willen uitbrengen. Jammer dat dat niet doorgaat? „Nee, al is het ontzettend leuk om met hem te werken. Ik ken hem al lang en we bellen elkaar nog steeds een paar keer per week.” Verder: „Ik deel de kritische geluiden niet van mensen die stellen dat De Pers met vijftig man nooit wat kan worden.” En oh ja, nog dit jaar komt PCM zélf met een gratis krant. Grootaandeelhouder Apax heeft er al geld voor klaar liggen. „Minstens honderd miljoen. Dat lijkt me een aardige start.”

Gretha Pama

    • Gretha Pama