Messiah

Volgens de adventskalender is de tijd voor Händels oratorium Messiah net voorbij, maar de aantrekkingskracht van de nieuwe opname onder dirigent René Jacobs ontstijgt agendaoverwegingen. Zijn visie is sprankelend, waar nodig zeer dramatisch, en wordt vlekkeloos uitgevoerd door het Freiburger Barockorchester. Gekozen is voor een late versie, waardoor countertenor Lawrence Zazzo zich in But who may abide mag verliezen in versieringen. Hij is niet de enige sterke stem in de bezetting; bas Neal Davies gaat een heroïsch duetduel aan met de blazers in The trumpet shall sound. Opvallend is ook alt Patricia Bardon, met haar veerkracht en omfloerst timbre ontroert in doordat Jacobs haar alle ruimte gunt. Met gevoel voor contrast en transparantie schuwt hij dramatische effecten niet, maar alleen als de muziek ze vraagt en verdraagt. De sfeer van hoopvolle verwachting in de Sinfonia pastorale wordt juist kalm opgebouwd. De jonge stemmen van het koor van Clare College dwingen tot frisse opgetogenheid met ultrastrakke, kloeke uitvoeringen van koren als For unto us a child is born! Jacobs maakt van Händels Messiah een oratorium waarmee je fysiek wel moet meeleven.

Mischa Spel

HMC801928.29