Híj mag het weten

Hoeveel uur zou er vergaderd zijn over de nieuwe inrichting van de publieke omroepen? En wat heeft dat allemaal opgeleverd? In het licht van het nieuwe digitale tv-station Joost zijn deze vragen even interessant als overbodig.

Al jaren staat de reorganisatie van Hilversum op de agenda van de politiek. Het huidige omroepbestel is kostbaar (dit jaar 636 miljoen op de rijksbegroting)en het is ouderwets (het laatste bolwerk van de verzuiling).

Hamvraag: waartoe dient de publieke omroep? Hij is van iedereen, voor iedereen. De wet verplicht de publieke omroep veel informatie, educatie en cultuur te brengen.

Moet de NOS tientallen miljoenen euro’s neertellen om voetbal uit te zenden? Moeten alle omroepen tonnen uittrekken om populaire tv-sterren binnen boord te houden? Moet dat allemaal ‘van ons belastinggeld’? – omgerekend zo’n 40 euro per inwoner per jaar. En heeft de Nederlandse tv-kijker recht op zijn dagelijkse portie Lingo?

Huidig SER-voorzitter Alexander Rinnooy Kan begon precies vier jaar geleden aan zijn opdracht om de publieke omroep door te lichten. Uit zijn adviezen kneedde staatssecretaris Medy van der Laan haar nieuwe Mediawet. Haar wetsvoorstel – meer opiniërende programma’s, minder amusement en de NPS moet verdwijnen – zorgde voor veel opschudding. Zelfs Pino demonstreerde mee op het Binnenhof. Maar Medy zette door.

En toen viel het kabinet. Weg D66, weg staatssecretaris, weg nieuw omroepstelsel.

Bij de laatste verkiezingen was Hilversum geen discussiepunt. Het staat evenmin prominent op de agenda van de formatiebesprekingen, die dezer dagen uitgerekend dáár plaatsvinden.

Misschien maar goed ook, want het is de vraag welk politiek besluit nog enig effect zal hebben op het medialandschap. Dat laat zich door heel andere factoren vormgeven.

Twee jonge Scandinavische succesvolle internetondernemers lanceerden gisteren, vanuit Leiden, hun nieuwe initiatief. Janus Friis en Niklas Zennström, die eerder met hun websites Kazaa en Skype de muziekindustrie en telecomwereld overhoop haalden, zetten nu met Joost (spreek uit: djoest) de aanval in op de televisiewereld. Joost wordt een gratis platform voor tv-programma’s, die kijkers elk moment naar keuze kunnen bekijken, met de mogelijkheid door en terug te spoelen en zonder ellenlange reclameblokken.

Joost maakt programmamakers niet overbodig, net zo min als soapsterretjes en quizmasters, maar wel netcoördinatoren, omroepbonzen en AVRO-bodes. Met Joost is de kijker zijn eigen omroep.

Philip de Witt Wijnen

    • Philip de Witt Wijnen