Gezocht: burgers met neus voor klein nieuws

Traditionele en nieuwe mediabedrijven werven volop burgers als journalisten.

„Zij brengen nieuws uit hun eigen omgeving waar wij geen weet van hebben.”

De trend is bekend: nieuwsconsumenten verruilen de traditionele media voor het internet. Dit medium is sneller dan papier en tv en, net zo belangrijk, het geeft gebruikers de kans te participeren in de journalistiek. ‘Gewone mensen’ hebben nu ook de kans verslaggever te zijn. ‘Citizen journalism’ wordt dat genoemd.

Mediabedrijven onderkennen de tendens en proberen dit soort burgerjournalisten een plek te geven binnen hun organisatie. Zo maakte de KRO vorige week bekend dat de omroep voor het televisieprogramma Goedemorgen Nederland een twintigtal ‘mobile reporters’ zoekt. Na een korte opleiding worden de verslaggevers geacht het nieuws in hun regio in de gaten te houden. Hun gsm-filmpjes verschijnen op de website van het programma. De beste items worden op tv uitgezonden.

Anthon Fasel, hoofd informatief tv van de KRO, legt uit wat de filosofie achter het experiment is. „Nu de technische mogelijkheden er zijn, willen we kijkers directer betrekken bij het programma. Journalistiek is nog steeds een vak, maar deze reporters kunnen nieuws brengen uit hun omgeving waar wij geen weet van hebben. Dat zijn dan geen grote gebeurtenissen waar sowieso batterijen camera’s staan opgesteld, maar kleine onderwerpen.”

De mobiele verslaggevers van Goedemorgen Nederland gaan vanaf eind januari het nieuws uit hun regio op televisie brengen. Daarmee loopt de lancering van dit project parallel aan de geboorte van hier.nl, een zustersite van het succesvolle nu.nl. Op hier.nl komen per regio nieuwswaardige foto’s en filmpjes te staan.

Deze maand gaat als test de pagina over Amsterdam de lucht in, vertelt site manager Jesse Burkunk. „Op nu.nl was de rubriek waar mensen hun zelfgemaakte foto’s konden achterlaten een van de populairste gedeeltes van de site. Dat zette ons aan het denken. We hebben een oproep op internet geplaatst waarin we vragen om mensen die het nieuws in hun omgeving willen bijhouden. Daar kregen we tot op heden 350 reacties op. Een aardige score, vind ik.”

Burkunk zal de nieuwsstroom straks alleen, of met hulp van een stagiair, in goede banen moeten gaan leiden. Hoe voorkomt hij dat er onzinnieuws over de kat van de buren op hier.nl verschijnt?

„We werken aan een filter die de berichten op relevantie bekijkt. Hierbij zullen gebruikers een belangrijke rol spelen, want door middel van stemmen kan een item ‘hoger’ op de site komen te staan.”

Terwijl Goedemorgen Nederland en hier.nl aan het warmlopen zijn, is skoeps.nl al ruim drie maanden in de lucht. Skoeps is opgericht met behulp van Talpa en PCM, uitgever van onder andere NRC Handelsblad en de Volkskrant. Hidde Kross van Skoeps geeft nog geen precieze cijfers over de groei van bezoekers en participanten, maar stelt dat hij „nog nooit een site zo snel van start heeft zien gaan”.

Wat hem opvalt is het fanatisme waarmee de mensen die filmpjes en foto’s insturen zich op hun rol als burgerjournalist hebben geworpen. „Bij de formatiebesprekingen staan onze mensen uren buiten te blauwbekken om een foto te kunnen nemen. Met hun gsm versturen ze die vervolgens, zodat die foto dan een paar minuten later al op de website staat.”

Kross moet overigens bekennen dat niet alles wat er binnenkomt op zijn redactie onder de noemer ‘keihard nieuws’ valt. „We krijgen heel veel inzendingen als het noodweer is. Dan komt er om de paar minuten een foto binnen.”

Skoeps ziet de traditionele media als kranten en televisie niet alleen als concurrenten, zegt Kross. „Als we mooie beelden hebben, verkopen we die door aan organisaties als het ANP. De mensen die de foto hebben gemaakt, krijgen dan keurig een deel van de opbrengst.”

Burkunk van hier.nl verwacht niet dat de reporters van zijn site op structurele basis ingezet gaan worden voor nu.nl. „Dat blijven twee gescheiden media. Maar als iemand tegen groot nieuws oploopt, dat van nationaal belang is, dan vindt dat natuurlijk als vanzelf zijn weg naar nu.nl.”

Ook de KRO sluit niet uit dat de samenwerking tussen de ‘mobile reporters’ en de omroep in de toekomst van karakter verandert. „Als er talenten tussen de verslaggevers zitten, zou het goed kunnen dat we ze vragen om op de redactie stage te komen lopen. Het is niet uitgesloten dat onze burgerjournalisten uiteindelijk professionele journalisten worden.”

Meer info op: www.hier.nl en www.skoeps.nl

    • Bart Funnekotter