Webtelevisie van Joost: weer 60 kanalen erbij

De oprichters van Kazaa en Skype zijn weer een nieuw bedrijf begonnen.

Vanuit Leiden willen zij internettelevisie veranderen.

In een onopvallend kantoorpand bij station Leiden zetelt de spannendste internetstartup van het moment. Onder de naam Joost (spreek uit Djoest) werken 50 technici van over de hele wereld hier aan televisie via internet. Maar dat is niet waarom de hele wereld naar Leiden kijkt. Dat komt door de oprichters.

Joost – tot gisteren bekend onder de codenaam The Venice Project – is opgericht door Niklas Zennström en Janus Friis. En waar zij opduiken, daar gebeurt wat. Het Scandinavische ondernemersduo richtte eerst Kazaa op, de internetdienst waarmee gebruikers gratis muziek konden uitwisselen. Daarna bedachten zij Skype, waarmee je gratis kunt bellen via het internet. Dus nu zij zich op internettelevisie storten, wacht iedereen met spanning af of deze draaideurondernemers opnieuw zullen scoren.

Wat het project precies inhoudt, bleef tot gisteren rijkelijk vaag. Maar in Leiden laat technisch directeur Dirk-Willem van Gulik de voorlopige versie zien. Joost moet gewone televisie – zappen, goede beeldkwaliteit – koppelen aan typische internetmogelijkheden. Zo kun je berichtjes versturen aan mensen die hetzelfde programma kijken, zien wat populair is of zoeken naar programma’s die over een bepaald onderwerp gaan. Tijdens het televisiekijken kun je voor- of achteruitspoelen.

Tot nu toe heeft Joost rond de 60 zenders. Een Lassiekanaal, een Paris Hilton-kanaal. Dit moeten er snel meer worden. Daarvoor is het bedrijf deals aan het sluiten met eigenaren van programma’s. De inkomsten van de reclames die af en toe opduiken, worden gedeeld tussen de eigenaar van het programma en Joost.

De vraag is welke bedrijfstak Zennström en Friis dit keer zullen ontwrichten. Met Kazaa kreeg de muziekindustrie een klap, met Skype waren het de telecombedrijven. Joost zal minder effect hebben, verwacht Van Gulik. Hij denkt dat kabelbedrijven een ‘Joost-kanaal’ zullen zien als extraatje in hun zenderpakket, en als manier om meer internetabonnementen te verkopen.

En dat zenders Joost zullen gebruiken om hun bereik en bijbehorende reclame-inkomsten te vergroten.

Maar zover is het nog niet. Van Gulik zegt dat Joost pas binnen enkele jaren echt belangrijk kan worden. Want zolang het alleen op de computer te bekijken is, zal het nooit de honderden miljoenen kijkers trekken die nodig zijn om substantiële advertentie-inkomsten te genereren. Daarvoor moet Joost ook op de gewone televisie te zien zijn. En het kan nog wel drie jaar duren voor tv’s standaard een internetaansluiting hebben. Voorlopig houden de 180 medewerkers zich vooral bezig met het regelen van programmarechten en het verbeteren van de technologie. Behalve in Leiden werken zij ook in Londen, New York en Toulouse.

Joost concurreert vooral met Google voor de beste ICT’ers, vertelt Van Gulik. „Wereldwijd zijn er ruim duizend die iedereen kent”, zegt hij. En het lukt, want volgens hem telt Joost verschillende medewerkers die ook een baan bij Google konden krijgen. Zennström en Friis zelf hebben maar beperkt de tijd voor hun nieuwe project. Allebei werken ze nog bij Skype, dat in 2005 werd verkocht aan veilingsite Ebay. Maar Friis wijdt zijn wekelijkse vrije dag aan het nieuwe bedrijf, en dat is zeker te merken, vertelt Van Gulik. Gebruiksvriendelijkheid is zijn belangrijkste stokpaardje. „Als hij daarnaar gekeken heeft, verandert het meteen. Beter zou ik niet altijd zeggen, maar het wordt wel helemaal anders.”

Word zelf een tester van Joost: www.joost.com