Inspiratie nu-jazz: oude jazzgasten

Deze week verschijnt de eerste solo-cd van trompettist Rob van de Wouw.

De Brabantse elektrotechneut koos voor ruw, ongepolijst jamgeluid.

Rob van de Wouw: ,,Fanfares en muziekverenigingen pasten niet bij mij." Foto Vincent Mentzel Rob van der Wouw,jazz musicus,trompettist. foto VINCENT MENTZEL/NRCH==F/C==Rotterdam, 19 december 2006 Mentzel, Vincent

Elk jaar weer spuwen de conservatoria een nieuwe lichting jazzstudenten uit. Met een diploma op zak en het hoofd nog vol muziektheorie trachten ze hun studie om te zetten in klinkende munt. Wie naïef is over de beroepspraktijk, ondervindt dat snel genoeg. Optredens komen niet vanzelf, hoe goed en lyrisch je ook je instrument beheerst.

Trompettist Rob van de Wouw (31), in 2003 afgestudeerd en nog woonachtig in Rotterdam, zag de risico’s. Met een aanstekelijk soort enthousiasme en een flinke dosis eigen initiatief bracht hij zijn toekomst in kaart. Als student viel hij regelmatig in bij bands als Nueva Manteca en de Cubop City Bigband. Maar hij had meer ijzers in het vuur. Met trombonist Louk Boudesteijn en trompettist Martijn de Laat stond hij aan de wieg van het Rotterdams Jazz Orchestra. Hij richtte het Louk Boudesteijn/Rob van de Wouw Quintet op en hij organiseerde twee jaar lang jamsessies onder de naam Urban Jazz Sessions in de Rotterdamse club Rotown.

Deze week verschijnt zijn eerste solo-cd Reboot Your Soul, een project dat voorvloeide uit de Urban Jazz Sessions. Op een bed van funk, nu-classic soul en hip hopbeats speelt hij zijn dansbare jazz. „Ik heb een hekel aan kaders, mijn muzikale voorkeuren lopen zeer uiteen. Naast jazz ben ik dol op pop, funk en soul en zelfs uit het samenspelen met deejays kan ik nog iets te geks filteren.”

Inspiratie voor zijn nu-jazz verkreeg hij door juist terug te blikken op de jazzgeschiedenis. „Wat mij telkens weer opvalt, luisterend naar trompettisten als Freddie Hubbard en Lee Morgan, is dat die oude jazzgasten zoveel soul in hun spel hebben”, zegt Van de Wouw. „Naast bebop jazz maakten zij ook talloze platen met tóen hippe souljazz en r&b. Daar werd een beetje minnetjes over gedaan in de serieuze jazzscene, maar ik kan me echt niet voorstellen dat zij dat enkel deden vanuit een commercieel oogpunt. Als ik op YouTube filmpjes terugzie, zie ik ze genieten. En ik nu wéér.”

Maakte Van de Wouw op het conservatorium een vliegende start, een toekomst in de muziek lag lang niet voor de hand. Hij is ook afgestudeerd als elektrotechneut. Dat valt te verklaren door zijn achtergrond, zegt hij. Hij groeide op in het Brabantse dorpje Esbeek. Zonder muziek. „Op fanfares en muziekverenigingen ná dan. Dat paste niet bij mij. Mijn ouders hadden weinig op met muziek. Ik kreeg trompetles van een oom, het enige muzikale familielid. Mijn eerste jazzplaat hoorde ik op mijn achttiende bij een bevriende bassist. Dat was een eyeopener.”

Hij maakte de HTS af, maar ,,zat met zijn hoofd bij de muziek”. Na een jaartje muziek in Tilburg gestudeerd te hebben, verkaste hij naar het conservatorium in Rotterdam. „,Ik moest weg uit het Brabantse. Ik voelde er zo’n minderwaardigheidscomplex ten opzichte van de Randstad. Ik had behoefte aan gelijkgestemden.”

Zoals trombonist Louk Boude-steijn, zijn ,,muzikale partner in crime” met wie hij bands vormde. Maar ook door zijn maandelijks Urban JazzSessions groeide zijn netwerk van musici. Veel spelen nu mee op zijn cd. Soulzanger Ivar Vermeulen, die een paar jaar terug een eigen cd maakte, kreeg een grote rol toebedeeld. „Ivar is een zanger met een internationale sound. Zonder al te veel woorden begreep hij meteen wat ik voor ogen had: warmbloedigedoor soul en r&b geïnfecteerde jazz.”

Van de Wouw koos nadrukkelijk voor een wat ruw, ongepolijst jamgeluid. „Jazz van nu is allemaal zo ontzettend goed, dat het bijna zielloos wordt. Neem trompettist Chris Botti, die speelde bij Sting. Heel goed, maar zo saai. Jazz wordt zo gecultiveerd. Zo van: we maken eens een jazzplaat. En dan wordt het zoetsappig en gladjes. Daar houd ik niet van. Je kunt alle opnamen schoonvegen, maar de eerste versie met de rauwe energie blijft gewoon de beste.”

Rob van de Wouw: Reboot Your Soul! (Embrace/Pias) Concerten: 17/1 CD-presentatie Sugarfactory, Amsterdam. B&W-Quintet: 19/1 De Doelen, Rotterdam. 25/1, Schouwburg Schiedam.Rotterdam Jazz Orchestra ‘tribute to Jaco Pastorius’: 26/1 en 16/2 ‘tribute to Charles Mingus’, De Doelen Rotterdam. Zie ook: www.robvandewouw.nl