Er staat heel groot ZERO op. Dat vinden mannen kennelijk prettig

Iedereen herinnert zich de cola light-reclame waarin een stel secretaresses voor het raam van hun kantoor gaat staan om te kijken naar een aantrekkelijke bouwvakker die een blikje cola light naar binnen klokt (en zijn T-shirt uittrekt).

Deze reclame is het bewijs dat reclame niet werkt. Want hoe leuk dat filmpje ook was, het heeft geen man ertoe aangezet om cola light te gaan drinken in de hoop dat hij een lekkere bouwvakker zou worden met een fanclub van secretaresses. Sterker nog, mannen mijden cola light als de pest. Ze vinden het ‘vies’ en ‘vrouwelijk’ (bah!).

Daarom presenteerde Coca-Cola gisteren een nieuwe light-cola in Nederland: Coke Zero. Coke Zero is net zo licht als cola light, maar gericht op mannen. Het heeft een zwart etiket en er staat heel groot ZERO op. Dat vinden mannen kennelijk prettig. Ook smaakt Coke Zero meer naar ‘echte’ cola dan cola light, werd er beweerd. Ja, ja, dacht ik. Dat zou wel weer een leugen zijn, van het grootkapitaal.

Ik kon eindelijk een klassiek wetenschappelijk experiment uitvoeren dat ik al jaren wil doen. De Coca-Cola-test. Extra gelukje: ik ben verliefd op een man die grote hoeveelheden cola drinkt en cola light verafschuwt. Hij functioneert voor 99 procent op cola. Dit dieet vult hij aan met Bastognekoekjes (voor de vezels en mineralen).

Voor mijn test pakte ik bij de persconferentie een blikje Coke Zero, en dat zette ik thuis naast blikjes gewone cola en cola light. Ik deed er ook een wild card bij: het allergoedkoopste blikje nep-cola dat ik kon vinden. Het was van het merk Highway en kostte zestien cent (dat iemand voor zestien cent nepcola wil brouwen, daar een blikje voor wil fabriceren en op dat blikje ‘Highway’ wil schilderen is iets waar je maar niet te lang over moet nadenken).

Vervolgens blinddoekte ik mijn coladrinker – op klinische wijze, uiteraard – en liet hem de vier cola’s proeven. Ik verkneukelde me. Hij zou Highway vast lekker vinden. En zijn lievelingscola heel vies.

Het resultaat: gewone cola vond hij, ook geblinddoekt, het lekkerst. Coke Zero scoorde als goede tweede. Cola light werd derde, want „er zat iets raars aan”. En het blikje Highway van zestien cent was „goor”. Daarna liet hij een harde, wetenschappelijke boer. En ik was stomverbaasd. Het grootkapitaal had niet gelogen!

Aaf Brandt Corstius