Ali B.V. Imagoverkoop

Rapper Ali B. Foto Bas Czerwinski 12-10-2006, AMSTERDAM. RAPPER ALI B. FOTO BAS CZERWINSKI Czerwinski, Bas

Lang, lang geleden, ver voordat Spinvis de Popprijs won was er een jonge Marokkaan uit Almere die al in het jaar dat hij debuteerde met deze prestigieuze popprijs aan de haal ging. En, om daar een Najib Amhali-grap aan toe te voegen, hij had hem niet eens gestolen. Ali heette de jongen en hoewel de jury hem net kende, vond ze dat Ali er al een hele evolutie op had zitten, omdat hij was ‘uitgegroeid van zelfverklaard straatschoffie tot boegbeeld van het nieuwe multiculturele Nederland’. Op het hoesje van zijn debuut-cd had Ali namelijk heel boos in de lens gekeken, maar als je het cd’tje dan opzette, bleek het een lieve jongen te zijn die het beste met de mensheid voorhad. Zoiets.

Net als zijn van was gemaakte evenknie in Madame Tussauds was Ali in de eerste plaats een beeld. Hij werd op handen gedragen door mensen die hem als rapper hooguit kenden van zijn gastrap op Wat zou je doen, de nummer-1-hit over kinderen in oorlogsgebieden die hij scoorde met Marco Borsato.

Vorig jaar bracht Ali zijn tweede album, Petje Af, uit. Echte hits staan er niet op; het bekendste is Rampeneren van The Partysquad waarop Ali en zijn neef Yes-R een gastoptreden verzorgen. Yes-R is door Ali onder zijn hoede genomen en is bekende Nederlander terwijl hij zelf nog niet echt een hit heeft gescoord. Platenbaas Ali is een moderne, zelfverzekerde rapzakenman die zorgt dat hij en zijn artiesten niet te vangen zijn op zoiets onbenulligs als albumverkoop en hitsucces. Rapper 50 Cent bracht vorige week drie boeken uit met rauwe straatverhalen, omdat boeken lastiger te downloaden zijn dan muziek. Ali en zijn bedrijf SPEC creëerden een mix van urban cultuur en maatschappelijke betrokkenheid waarmee geld wordt verdiend en ook dat imago is niet te downloaden.

Van zijn eerste album verkocht Ali volgens Gaétan van de Sande van SPEC ruim 30.000 exemplaren. Van Petje Af zijn nog geen cijfers bekend maar Van de Sande geeft toe dat het moeizaam gaat. „Een nieuw album is áltijd even opstarten, daarom proberen we met zoveel mogelijk acties ons doel te bereiken. Zo signeert Ali webshopaankopen. Een handtekening kun je tenslotte ook niet downloaden.” De Ali B.V. blijft onverstoord in het nieuws. Van zijn ontmoeting met de premier in Pauw & Witteman tot een botsing met Staphorst over vuurwerk. Volgende week kan Ali de Loden Leeuw Persoonlijkheidsprijs winnen voor zijn optreden in een reclamespotje. In het voorjaar gaat hij met Nederlandse kinderen naar Israël om met graffiti Palestijnse kinderen een hart onder de riem te steken. Zijn cd lijkt alleen nog te verschijnen om ons te helpen herinneren dat het ooit allemaal begonnen is met rap.

Saul van Stapele

    • Saul van Stapele