Meer humor dan Joyce

Meer humor dan Joyce De Deense auteur Jan Bredsdorff beschrijft in Na hem – De buitenwereld in (Conserve, € 22,95) drie eigenaardige figuren op de vlucht door West-Europa. ‘Een roman hoort overweldigend te zijn, je leest en staat met de rug tegen de muur: zo’n roman schreef Jan Bredsdorff’, schreef Kester Freriks. ‘De roman roept vergelijkingen op met het weergaloze cultboek Trainspotting van Irvine Welsh. De overeenkomst schuilt niet in het verhaal of de personages, maar vooral in de taal. Een goede roman creëert ook een nieuwe taal. En dat doet Bredsdorff. Met zijn taal overrompelt hij de lezer. [...] In psychologisch opzicht is Na hem – De buitenwereld in een knap boek. Het verhaal wordt gedragen door de gedachtenwereld van Johnny Hurlum. In een fascinerende stroom van erotische fantasieën, herinneringen en verwarde gedachten over schuld jaagt het verhaal voort. De gelaagdheid van de roman is vergelijkbaar met Ulysses van James Joyce. Het verschil is dat Bredsdorff een prettig gevoel voor humor heeft. Humor en een absurd gevoel voor ironie schuilen ook in de dialogen. Gave, paginalange zinnen slingeren zich voort over de bladzijden en laten je ademloos achter.’ De Deense auteur Jan Bredsdorff beschrijft in Na hem (Conserve, € 22,95) drie eigenaardige figuren op de vlucht door West-Europa. ‘Met zijn taal overrompelt hij de lezer’, schrijft Kester Freriks. Zie pagina 28

De Deense auteur Jan Bredsdorff beschrijft in Na hem – De buitenwereld in (Conserve, € 22,95) drie eigenaardige figuren op de vlucht door West-Europa. ‘Een roman hoort overweldigend te zijn, je leest en staat met de rug tegen de muur: zo’n roman schreef Jan Bredsdorff’, schreef Kester Freriks.

‘De roman roept vergelijkingen op met het weergaloze cultboek Trainspotting van Irvine Welsh. De overeenkomst schuilt niet in het verhaal of de personages, maar vooral in de taal. Een goede roman creëert ook een nieuwe taal. En dat doet Bredsdorff. Met zijn taal overrompelt hij de lezer. [...]

In psychologisch opzicht is Na hem – De buitenwereld in een knap boek. Het verhaal wordt gedragen door de gedachtenwereld van Johnny Hurlum. In een fascinerende stroom van erotische fantasieën, herinneringen en verwarde gedachten over schuld jaagt het verhaal voort. De gelaagdheid van de roman is vergelijkbaar met Ulysses van James Joyce. Het verschil is dat Bredsdorff een prettig gevoel voor humor heeft. Humor en een absurd gevoel voor ironie schuilen ook in de dialogen. Gave, paginalange zinnen slingeren zich voort over de bladzijden en laten je ademloos achter.’