‘Kabel is nu onze grootste concurrent’

Sinds Tele2 Versatel kocht, richt het telecombedrijf zich meer op internet en digitale televisie dan op goedkope belminuten. Maar bij de consument slaat dat nog niet erg aan.

Günther Vogelpoel

Tele2 wil geen prijsvechter meer zijn. Het telecombedrijf werd de afgelopen tien jaar bekend met het verkopen van goedkope telefoontikken, door de lilliputter Small Bill die streed tegen hoge rekeningen en met het schoppen tegen eeuwige tegenstander KPN. Maar dat is nu afgelopen, als het aan directeur consumentenmarkt Günther Vogelpoel ligt. Tele2, sinds vorig jaar ook eigenaar van kabel- en telecombedrijf Versatel, moet een gerespecteerd bedrijf worden, dat het niet langer moet hebben van dumpprijzen maar van een ‘goede prijs-kwaliteitverhouding’.

Vanwaar deze omslag?

„Tele2 is bekend van goedkoop bellen, maar we hebben inmiddels ook snel internet, mobiele telefonie en digitale televisie. Maar als we dat aan consumenten vertellen, lijkt het alsof het gewoon niet blijft plakken. We waren tot nu toe heel agressief, concurreerden scherp op prijs. Dat gaan we nu veranderen, zodat mensen weten dat ze ook voor kwaliteit bij ons terecht kunnen.”

In hoeverre is deze verandering ingegeven door abonneeverlies?

„Voor een groot gedeelte. Overal in Europa loopt vaste telefonie terug. Dat komt doordat mensen meer mobiel bellen, maar ook door de concurrentie van telefonie over internet – via de kabel of van KPN. Wij hadden eerst geen vervanging voor deze inkomsten, maar die hebben we nu wel. Door de overname van glasvezelbedrijf Versatel konden we met internet en tv beginnen. In andere landen zorgen we ook dat we een eigen netwerk krijgen.”

Internet en televisie hebben jullie al bijna een jaar, intussen bleef het aantal abonnees dalen. Zijn jullie hier niet een beetje laat mee?

„Ja. Maar ons bedrijf zit in heel Europa, dan kun je niet zomaar even aan de identiteit gaan sleutelen. Ik ben wel blij dat wij dit nu als eerste landenvestiging van Tele2 kunnen doen. Eigenlijk had ik dit meteen na de koop van Versatel gewild.”

Tele2 kon goedkope telefonie aanbieden met 40 man in een oud kantoorpand. Door de overname van Versatel werken er nu 800 werknemers. Wat betekent deze strategie voor de winstgevendheid?

„De investeringen die nodig zijn voor televisie zijn veel groter dan die voor telefonie. Dat zit in het netwerk, maar ook in de inkoop van zenders en programma’s. Je moet schaalgrootte hebben, en onze huidige 102.000 abonnees zijn niet genoeg. Klanten die je met internet en televisie binnenkrijgt, zijn wel betere klanten: trouwer, en per maand geven ze veel meer geld uit. Maar het duurt een paar jaar voor je de kosten eruit hebt.”

Stel dat de strategie aanslaat: kan Tele2 die toestroom wel aan?

„Ons netwerk kan er makkelijk 100.000 klanten bij hebben. Callcenters kunnen worden vergroot en doordat we een tijdje bezig zijn, is het voor de monteurs die televisie aanleggen niet nieuw. Onze enige zorg zou zijn dat we het netwerk moeten uitbreiden. Als er 150.000 klanten bij komen moeten we de verkoop stopzetten.”

Jullie zitten straks niet met capaciteitsproblemen bij TROS Radar, zoals KPN met internetplusbellen?

„Nee.”

KPN was altijd de grote vijand. Blijft dat zo?

„Het speelveld is minder duidelijk dan toen we begonnen. Alle telecombedrijven bieden nu telefonie, internet en televisie. Als je me vraagt onderscheid te maken tussen KPN aan de ene kant, en de kabelbedrijven aan de andere, dan is de kabel onze grootste concurrent.”

    • Elske Schouten