Landelijke ambities RNN7

Het in Rotterdam gevestigde RNN7 wil uitgroeien tot een 24-uurs nieuwsstation. Vooralsnog zendt het commerciële tv-station laagdrempelig familieamusement uit.

De Belgische soap Wittekerke

Op de ovale vergadertafel in het kantoor van RNN7-directeur Leo Houkamp ligt een bewerkte versie van een omroepgids. Daarin is de droom van de ‘CEO’ al een feit, en staat de programmering van de Rotterdamse commerciële zender RNN7 (‘Regio News Network’) op de gewenste plek: tussen RTL4 en SBS6.

De ambitie van RNN7 is om als ‘familiezender’ een deel van het kijkerspubliek van die twee succesvolle commerciële familiezenders naar zich toe te trekken, en met die kijkers uit te groeien tot een groot, 24-uurs nieuwsstation.

Houkamp (54) zit tevreden in zijn ruime kantoor in het Zalmhavengebouw, vlakbij de Erasmusbrug. De eerste stap naar landelijke uitzending van RNN7 is begin december al gezet. Toen werd het ontvangstgebied van de lokale zender uitgebreid naar Zeeland, Zuid- en Noord-Holland. En sinds begin dit jaar is landelijke dekking via CanalDigitaal een feit: totaal zegt Houkamp zo’n 6,5 miljoen mensen te bereiken.

Zo riskant is het niet om een nieuwe commerciële zender te beginnen, zegt Houkamp: „We doen precies het omgekeerde van Talpa: drie jaar geleden zijn we klein begonnen en nu willen we met kleine stapjes langzaam groot worden.” Met groot worden bedoelt Houkamp eigenlijk dat hij een serieuze, non-stop nieuwszender wil maken. „Maar dat kost geld. Intellect kost geld.’’ Dus probeert hij geld te verdienen door een laagdrempelige familiezender te creëren, met Harry-Mens-achtige programma’s als Het leukste bedrijf (waarin bedrijven een filmpje laten zien over de kwaliteit van hun onderneming, aan elkaar gepraat door een presentator in het decor van een cocktailbar), de Belgische successoap Wittekerke (het gelijknamige biermerk zal daarbij reclame gaan maken) en de Canadese variant van CSI: Cold Squad. „Dat zijn beproefde programma’s, waar veel mensen naar kijken”, zegt Houkamp.

Ieder uur zendt RNN7 de rubriek Nieuws uit Holland uit, met (inter)regionale nieuwsitems. Eigenlijk is dit het onderdeel dat Houkamp wil uitbreiden en perfectioneren. Bijvoorbeeld door honderd mobiele telefoons te verspreiden onder kijkers door heel Nederland, die dan – mocht er hard nieuws zijn zoals een uitslaande brand in Oost-Groningen – ter plekke verslag kunnen doen en de gebeurtenis kunnen vastleggen op hun cameramobieltje.

Maar hij is ook trots op de huidige avondprogrammering: RNN7 zendt elke dag op prime time, om 20.00 uur, een ‘familiefilm’ uit, met daarin, zo meldt de website, „bekende acteurs zoals Al Pacino, Alec Baldwin, Kirstey Alley, Angie Dickinson en Charlie Sheen” en overdag draait een carrousel van aangekochte series en zelf geproduceerde programma’s, zoals het populaire Koken met John (met oud-Feyenoorder John de Wolf) en het gesponsorde lifestyle magazine Trends & Shopping. De meeste programma’s worden opgenomen in ruimtes op dezelfde etage als het kantoor van Houkamp, geïmproviseerde studio’s met eigenlijk te lage plafonds.

Houkamp is een ‘self made’ televisieman. Hij is een tijdje advocaat geweest, werkte vijftien jaar in de confectie – als eigenaar van een winkelketen die onder meer jongerenzender The Box exploiteerde – en stapte over naar televisie toen hij een vriend hielp om het format ‘Starmaker’ te slijten bij Endemol.

Zijn ondernemingsdrang komt volgens Houkamp voort uit zijn fascinatie voor neurolinguïstisch programmeren: de studie die onderzoekt waarom de ene mens succes heeft en de ander niet. Op het tegenvallende resultaat van Talpa wil hij wel een voorzichtige analyse loslaten: „Ten eerste maakte Talpa veel programma’s die eigenlijk al bestonden; ten tweede heeft de zender een negatief imago: dat van de grote John de Mol die met veel geld tv-persoonlijkheden wegkoopt – zo’n investeringsdrift wordt in Nederland niet makkelijk geaccepteerd.”

Houkamp laat zich niet afschrikken door de lage kijkcijfers van Talpa, hij wil ook deelnemen aan de ‘concurrentieslag’ in televisieland. En daar is volgens hem voldoende ruimte voor: „Neem nou een winkelstraat met succesvolle modezaken: daar kun je er beter nog een tussen zetten dan op een andere plek opnieuw beginnen.”

Rectificatie / Gerectificeerd

Het artikel Landelijke ambities RNN7 (15 januari, pagina 16) vermeldt dat directeur Leo Houkamp jongerenzender The Box exploiteerde. Dat moet zijn: winkelketen The Box Fashion.

    • Olga van Ditzhuijzen