Een eeuwig verhaal over de liefde, verteld door de ziel

Mohammed en Omnya, door Maqam Lamaqul/ Frascati. Tournee t/m 15 febr. Inl. www.theaterfrascati.nl Mohammed en Omnya, door Maqam Lamaqul/ Frascati. Tournee t/m 15 febr. Inl. www.theaterfrascati.nl **---

Mohammed en Omnya, door Maqam Lamaqul/ Frascati. Tournee t/m 15 febr. Inl. www.theaterfrascati.nl

**---

De Egyptische Nederlander Sabri Saad El Hamus (1957) werkt aan een tetralogie over de islam, Pax Islamica. De delen zijn gebaseerd op de vijf plichten waaraan iedere moslim moet voldoen: geloofsbelijdenis afleggen, bidden, aalmoezen geven, vasten en op bedevaart gaan. Deel twee, de monoloog Mohammed en Omya, geschreven door Lisa de Rooy, gaat over de salaat, het gebed.

Zat van gans eten en seks richt de Egyptenaar Mohammed zich tot Mekka om zijn ochtendgebed te doen. Midden in het gebed snijdt zijn vrouw Omnya hem de keel door, alsof ze een lam slacht. Terwijl Omnya zijn lichaam ontleedt, op zoek naar het ‘zwarte’ dat haar mans ziel heeft vergiftigd, kijkt die ziel toe en verhaalt hoe Omnya en hij zover zijn gekomen.

Saad El Hamus, een zinnelijke man die soepel in zijn lichaam zit, is de aangewezen persoon om Mohammed te spelen. Hij danst tussen achtentwintig hangende neonbuizen, in de zwoele kleuren van de rosse buurt. Moeiteloos neemt hij het publiek mee in het hoofd van een man die zijn vrouw slaat. Vertragen en versnellen, schreeuwen, fluisteren, zacht, licht, zwaar, hard, rondwervelen en ineen krimpen; Saad El Hamus laat ons alle hoeken zien.

Hoewel de gewelddadige echtgenoot en de Arabier, die wild wordt van de in Amsterdam openlijk geëtaleerde vleeswaren tot de stereotypering van de moslim behoren, is Mohammed en Omnya veel meer dan de gebruikelijke voorstelling over de problemen van de moslims in Nederland. Het vertelt een eeuwig verhaal. Hoe de liefde bezoedeld raakt, wreed kan zijn, haat kan worden en sterker is dan de dood.