Banken in gevecht om hockey

Banken willen graag hun naam verbinden aan het hockey om zich te profileren.

Daarom spelen hockeyers in een ABN Amro-toernooi met een Rabobank-tenue.

Door een sponsorcontract met de wereldhockeybond FIH aan te gaan, heeft ABN Amro een nieuw hoofdstuk toegevoegd aan de strijd om de hockeyer met de Rabobank. Deze week tekent ABN Amro het contract, waardoor zij de komende vier jaar voor 2 miljoen euro hoofdsponsor wordt.

Dat de grootste bank van Nederland haar greep op de hockeywereld verder versterkt, is zuur voor de Rabobank, die tot dit jaar sponsor van de FIH was. Deze instelling gaat het elfde jaar in als sponsor van hockeybond KNHB, maar is in de hockeyslag in het defensief gedrongen. Internationaal staat ABN Amro ook op het punt om sponsor te worden van de EuroHockey League, een Europese bekerstrijd voor clubteams.

Verder sponsort ABN Amro maar liefst zeventig hockeyclubs in Nederland, inclusief een groot deel van de hoofdklasse. Die clubsponsoring kost de bank jaarlijks tussen de 2 en 3 miljoen euro en zij heeft al aangekondigd hiermee door te gaan. Daar staat tegenover dat Rabobank op het nationale oranjeshirt prijkt.

Als in 2008 het prestigieuze Champions Trophy-toernooi in Nederland wordt gehouden – en die kans bestaat – dan zal ABN Amro haar naam hieraan willen verbinden. Eerder had de Rabobank dat voorrecht, zoals bij de Champions Trophy voor vrouwen afgelopen zomer. „Wij hadden graag weer onze naam aan internationale toernooien verbonden. We hebben het geprobeerd, maar we hebben geen overeenstemming met de FIH kunnen krijgen”, aldus een woordvoerster van de Rabobank die niets over de achtergronden van de breuk wil zeggen. De afgelopen jaren betaalde Rabobank circa 400.000 euro per jaar aan de wereldbond, tegen 500.000 euro van ABN Amro nu.

Chris Vogelzang van ABN Amro Nederland wilde afgelopen vrijdag niet vooruitlopen op een mogelijke confrontatie als de Nederlandse hockeyers – gekleed in Rabo-shirts – op een ABN Amro-toernooi moeten uitkomen. „Dat zien we dan wel. We nemen deze stap voor het hockey en de komende tijd gaan we daarover wel met de hockeybond spreken. Daar komen we echt wel uit.”

Dat de banken elkaar geen duimbreed willen toegeven is niet verwonderlijk. De hockeyer vormt een aantrekkelijke doelgroep: in de familiesport lopen gemiddeld financieel draagkrachtige mensen rond en van negatieve incidenten is zelden sprake. Daar komt bij dat de uitgaven in de hockeysport voor de rijke banken relatief beperkt zijn.

Verder lijken veel van hun financiële producten op elkaar, waardoor ze andere wegen zoeken om zich te profileren. Niet voor niets is de financiële sector al jaren de grootste sportsponsor in Nederland. Zo financiert Rabobank de wielerploeg van Theo de Rooij voor 12 miljoen euro per jaar en staat ABN Amro voor 7 miljoen euro per jaar op het Ajax-shirt.

Directeur Johan Wakkie van de Nederlandse hockeybond ziet de strijd van de banken positief tegemoet, ook al verkeert ‘zijn’ sponsor in het defensief. Voor een directe confrontatie tijdens een internationaal toernooi – Champions Trophy en in 2010 de wereldkampioenschappen – is hij niet bang. „In dat geval gaan we als grote mensen om de tafel zitten, zodat alle partijen voldoende exposure krijgen. Op zich is de stap van ABN Amro goed voor het hockey.”

Wakkie tekent erbij aan dat het nog helemaal niet zeker is dat ABN Amro haar naam aan een toernooi in Nederland mag verbinden. „De FIH heeft een viertal hoofdsponsors die allemaal zulke rechten hebben. In samenspraak met elkaar moeten ze tot een verdeling komen”, aldus de directeur van de KNHB.

Behalve internationaal en op clubniveau beconcurreren de banken elkaar op het vlak van individuele spelers. ABN Amro contracteerde deze week tophockeyer Teun de Nooijer voor twee jaar. „Hij gaat clinics geven en wordt wat betreft onze hockeyactiviteiten het gezicht van de bank. Teun zal helpen met de verdere ontwikkeling van hockey als breedtesport”, aldus Vogelzang. Juist vorige maand presenteerde Rabobank tophockeyster Fatima Moreira de Melo als haar nieuwe gezicht.

De twee hockeyers kunnen bewijzen dat, zoals Wakkie beweert, de banken best naast elkaar kunnen leven als sponsors. Het gezicht van de Rabobank – Fatima – hockeyt immers wekelijks bij Rotterdam in een shirt met ABN Amro. Die bank ziet ‘haar gezicht’ – Teun – weer bij Bloemendaal en in het Nederlands elftal acteren. Inderdaad, in een Rabo-shirt.

    • Erik van der Walle