Stijl. En GeenStijl en Steengeyl

Tjebbe Tjebbes (18) over het succes van de website GeenStijl

Tjebbe Tjebbes

Misschien, heel misschien woon je in een grot. Een grot die door middel van een enorme steen afgesloten is van de buitenwereld. In de grot staat een computer waarop je alleen Spunk kunt bekijken. Het is ver gezocht, maar voor jou speciaal zal ik proberen uit te leggen wat de website Geenstijl.nl inhoudt. GeenStijl is meer dan een weblog maar bestaat wel onder die naam. Meerdere keren per dag verschijnen er kleine berichtjes die een mening vellen over actuele kwesties of bedoeld zijn om mensen, landen, dieren, of andere websites te bekritiseren. Dit doen ze door gebruik te maken van verschillende tactieken. Met als favoriet: de persoonlijke aanval. Stel, ze willen mij hebben. Dan zoeken ze op internet. Daar kan elke computernerd vinden dat ik over een aanzienlijke collectie pornografisch beeldmateriaal beschik. Dat ik al vier jaar op de website wateeneikel.nl sta. En dat ik ooit ben opgepakt voor bezit van een verboden speelgoedpistool. Dit soort feitjes worden vervolgens omringd door GeenStijl-jargon (heaumeau, mongeaul etc) en gepubliceerd. Waarop de 75.000 dagelijkse bezoekers hun kwetsende mening spuien in de reacties.

Een gevaarlijke vorm van vermaak. In ieder geval, dat wil altijd wel iemand ons doen geloven. GeenStijl maakt met haar provocerende aanvallen mensen boos. Heel boos. Deze boze mensen zijn vaak publieke figuren, met macht. Zo komt het dat van tijd tot tijd, meestal als Geenstijl het weer eens erg bont heeft gemaakt, de media ons van alle kanten bestoken met negatieve berichtgeving omtrent de roze website. En dat is de gratis reclame waar het weblog bekend mee is geworden. Dit maakt GeenStijl tof. Ze spelen met de door hun zo vervloekte oude media. Ze spelen met hun lezers, met jou, met mij. Ze hebben alles in de hand. Niemand kan hen wat maken. Een simpel concept, en geniaal uitgevoerd.

En nu komt het (schrik niet, ik word niet opeens een van de boze mensen omdat ze net iets hebben gedaan wat zelfs mij te ver ging, dat vind ik nog steeds allemaal prachtig). GeenStijl is veranderd. Niet in de zin dat ze opeens blauw als lievelingskleur hebben of tegenwoordig aardig tegen iedereen doen, nee ze zijn heel onopvallend veranderd. Ze zijn opeens niet vernieuwend meer. Geenstijl zit vastgeroest in haar eigen stijl. Ze blijven bij hun kunstje van provoceren. Een geperfectioneerd kunstje, dat wel, maar een goochelaar met maar één truc, hoe fantastisch die ook moge zijn, begint op een gegeven moment te vervelen. Van een groepje op het vak uitgekeken snuggere journalisten is GeenStijl door haar succes veranderd in een groot bedrijf, ‘News Media’ genaamd. De tientallen redacteuren die onder vier of vijf schuilnamen schrijven zijn geen leuke vernieuwers meer, het zijn goedbetaalde werknemers. En daar schuilt het gevaar. Want een winstgevend bedrijf vernieuwt zijn succesformule niet.

Zodoende komt er nu GeenStijl televisie. Nee echt, ik maak geen grapje, vanaf februari komt Steengeyl op dat grote stoffige ding in je kamer waar je vroeger nog wel eens naar keek. (Het is trouwens al een paar weken uitgesteld omdat het nog te slecht was.) In een half uurtje, ergens rond middernacht, gaan ze ‘ongefundeerd en buitengewoon kwetsend’ in op het nieuws van de week. Dus, hetzelfde kunstje wordt nu verder uitgemolken in oude media. Wat is de volgende stap? Ik gok een zwart-wit, op papier gedrukte versie, ongeveer A2 formaat, verkrijgbaar in alle sigarenwinkels.

    • Tjebbe Tjebbes