Winkelwagentje

Vaders en moeders hebben er vaak een hekel aan, maar de meeste kinderen vinden het wel leuk: naar de supermarkt. Maar wat voor jou een uitstapje is, is voor de winkeliers heel serieus.

In de supermarkt foto Capital Photos ALBERT HEIJN START NIEUWE GENERATIE SUPERMARKT; HEEMSKERK; 30 november 2005-Donderdag 1 december a.s. opent Albert Heijn in Heemskerk een nieuwe generatie winkels. Het assortiment is afgestemd op de behoeften van de lokale klant. In de winkel is volop keuze uit alledaagse betaalbare producten en bijzondere producten. De winkel heeft een eigentijdse uitstraling. De overzichtelijke presentatie maakt de keuze voor de klant makkelijk. (c) Capital Photos/Gerald van Daalen/vrij van publicatierechten t.b.v. redactioneel gebruik. CapitalPhotos

De supermarkt zit vol verborgen foefjes, die mensen ertoe verleiden zo veel mogelijk te kopen. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de prijzen in winkels. Veel spullen kosten bijvoorbeeld 1,99 euro of 2,95 euro. Zelden kosten ze 2,01 euro of 3,05 euro. Dat komt omdat iets dat 1,99 euro kost, veel goedkoper lijkt dan 2,01 euro. Maar als je het bij de kassa afrekent, dan wordt het toch afgerond, en kost het allebei gewoon 2 euro.

Als je door de supermarkt loopt, moet je er maar eens op letten: de duurste spullen van elke soort liggen op ooghoogte: die zie je dus het eerst, en pak je misschien ook wel het eerst. Onderaan liggen vaak dezelfde soort artikelen, maar dan van een goedkoper merk.

Ook over de route die je volgt door de supermarkt wordt heel goed nagedacht. Die wordt zo uitgestippeld dat je het handigste boodschappen kunt doen, maar ook het meeste koopt. Eerst de verse groente, en op het laatst bij de kassa de dingen voor de lekkere trek: Marsen, ander snoep of kauwgum. Die liggen er voor mensen die eigenlijk best wel honger hebben, en op het laatste moment dan toch even iets te snoepen kunnen kopen.

Maar ze liggen er ook voor kinderen, die er dan om kunnen zeuren als hun vader of moeder druk bezig is bij de kassa, of in de rij staat te wachten.

Wat er in de supermarkt in de schappen ligt, hoe het er ligt, en waar het ligt: het is nooit toeval. Stel je hebt een fabriek van chips en zoutjes. Die wil je in de supermarkt verkopen. Je moet niet denken dat de winkelier dan zomaar tegen je zegt: goed idee, ik ruim er een mooie plek voor in. Nee, hoor. Hij zal zo goedkoop mogelijk bij je willen inkopen, en hoe mooier de plek die je in de winkel voor je zoutjes wilt, hoe meer je de winkelier zijn zin moet geven. Dus hij betaalt bijvoorbeeld nog minder voor je product, of hij zegt dat je er meer reclame voor moet maken. Over alles wat je in de supermarkt ziet, hebben de fabrikant en de winkelier al lang een stevig robbertje gevochten.

Maar jij hebt als klant natuurlijk ook macht: jij bepaalt uiteindelijk wat je koopt. En er is gelukkig niet één supermarkt, maar er zijn er heel veel. Die proberen je allemaal te verleiden door schoon te zijn, overzichtelijk en goedkoop.

De afgelopen jaren is er een flink gevecht geweest tussen supermarkten, en het resultaat is dat alles veel goedkoper is geworden. Dus zolang ze maar goed met elkaar blijven knokken, blijven jij, en je vader of moeder, toch de baas in de supermarkt.

Let jij wel eens op de prijzen in een supermarkt als je daar bent of haal je er liever kattekwaad uit?

    • Maarten Schinkel