Prijzen van frisdrank fors hoger

Frisdrank wordt volgende maand veel duurder. Producenten van A-merken, zoals Pepsi, Sisi en Seven-Up, verhogen hun prijzen 15 à 20 procent. Huismerken van supermarkten worden 3 à 5 procent duurder.

Dat verwachten supermarktbedrijven en fabrikanten. Omdat de onderhandelingen tussen supermarkten en producenten nog lopen, willen zij niet met naam genoemd worden, met uitzondering van discounter Nettorama.

Aanleiding voor de prijsverhoging is de introductie van nieuwe flessen die eenmalig worden gebruikt. Die fles wordt na inzameling vernietigd, waarna het materiaal wordt hergebruikt voor een nieuwe fles. De nieuwe fles is slapper dan de huidige fles.

Fabrikanten grijpen de nieuwe fles aan om een groot deel van de prijsverlaging die ze moesten accepteren tijdens de supermarktoorlog terug te krijgen. De extra productiekosten van de zogeheten monofles worden geschat op 5 procent, de resterende 10 à 15 procent is gewone prijsverhoging.

Mogelijk is de schatting aan de lage kant. Afgelopen jaar voerde marktleider Coca-Cola als enige producent al een verhoging door. De prijs van een fles van anderhalve liter werd verhoogd van gemiddeld 90 cent naar 1,27 euro, afhankelijk van de supermarkt. Dat is een toename van 41 procent.

Consumenten gaven vorig jaar in supermarkten 1,4 miljard euro uit aan frisdrank. Een huishouden besteedt gemiddeld 5 procent van zijn budget in supermarkten aan frisdrank.

    • Frits Baltesen