Lollig met lucht

Speelgoedvorm van mok moet kind verlokken tot nuttigen mokinhoud.

Een kind moet al vanaf de geboorte blij zijn. Met alles. Met de wieg en de dingen die erboven wiebelen, met plaatjes op de muur. Met fruitprutjes van Olvarit waar een oerblij collega-kindje op staat. Lachen moet het, en geluk hebben. Het is van ’s ochtends vroeg tot na het Jeugdjournaal verjaardag voor Nederlandse kinderen. Danoontje doet Smarties in de pap en koekjes hebben de vorm van een lachende beer. Zelfs een wondje is feest want dan krijg je een kinderpleister erop, met leuke stripfiguurtjes.

Maar de traktatie-industrie weet niet meer waar het nog te zoeken. Een verplicht gelukkig kind, dat 12 van 24 uur ligt en loopt te stralen, en verslaafd gemaakt is aan afwisseling en nieuwe verrassingen; verkoop daar nog maar eens een ijsje aan. Of milkshake. In het vaste snoep weten ze het allang. Je moet kinderen geen snoep geven maar cadeautjes. Een wereldsucces is het Duitse Kinder-ei, gemaakt van melkchocola. Wat zegt u, melkchocola? Precies, van melk gemaakt, en dat is wat het kindje nodig heeft. Om te groeien. Maar kindje moet de chocola niet. Daarom stopt de snoepfabriek er een dingetje in. Een speelgoedje. De kleine moet zich naar de beloning eten en krijgt zo ongemerkt een gezonde dosis melk binnen (maakt de fabrikant de ouders wijs). Het chocolade-ei met iets erin is in duizendvoud nagemaakt en het concept is in alle mogelijke vormen op de markt. McDonald’s kan haast geen hamburger meer een kind in krijgen, maar een speelgoedje als beloning werkt nog.

Een leverancier van ijspoeder, Frusco in Deventer, heeft dat ook begrepen en vond het cadeautje opnieuw uit. Er was al ijs waar het kind zich tegen meug doorheen moest eten om bij een begeerde kauwgombal te komen; Frusco doet forse speeltjes in een beker. Daar wordt softijs overheen gespoten wat het kind eruit knoeit om het speeltje te bereiken. Steeds nieuwe speeltjes want wee de verveling. Afwisseling!

Het is vast niet de bedoeling dat argeloze consumenten de website van Frusco (www.frusco.nl) bestuderen want er wordt op uitgelegd hoeveel een ijsboer aan softijs verdienen kan. Klik op de site op ‘luchtopslag’ en ‘margeberekening’. Een slimme ijsboer zorgt ervoor dat in zijn softijs 80 procent lucht zit. Hij kan dan op de inkoopprijs van het ijspoeder 400 procent winst maken. Maar ja, verzucht een concurrent van Frusco, we merken dat milkshake en softijs niet meer die aantrekkingskracht op kinderen hebben als voorheen. Zoete lucht ligt eruit. Rotkinderen!

Het was in Amsterdam, op de jaarlijkse beurs Horecava, waar ook als wereldnieuws de Draadjesvleeskroket werd gelanceerd. Verschillende milkshake- en ijspoederfabrikanten zoeken het nu in surprises en leuk om te lachen. Softijs doet er niet meer toe en het gaat niet meer om milkshake. Maar om waar het in zit. De ene poederleverancier biedt bekers aan met komische dierenkop waar softijs in kan. De leeggegeten beker is je cadeau. Een ander heeft schaterende plastic bekers met deksel en een rietje, voor milkshake. Daar kan maar weinig in, zeg ik tegen een shakepoederman. Het gaat om de beker, zegt hij. Inkoop 85 eurocent, verkoop makkelijk 2,50 euro. Met wat lucht.

Wouter Klootwijk

    • Wouter Klootwijk