Lekker racen met je airbag

Wie goed bij zijn hoofd is, raast natuurlijk niet met 140 km/u onbeschermd over de snelweg. Motorrijders doen dat wel. Honda wil ze beschermen met een airbag.

De motorrijder slaat bij een frontale botsing vaak op stuur of tank. Een airbag kan dat voorkomen. De airbag beschermt echter nauwelijks bij zijwaartse botsingen. Honda Motorcycle Air Bag 1. Wieck

Honda introduceert zijn Motorcycle Airbag in de tweede helft van 2007 op het model Goldwing. De airbagmodule met daarin de airbag en het opblaassysteem op gecomprimeerde stikstof zit onder een deksel bovenop de brandstoftank gemonteerd. Aan weerszijden van de voorvork zitten twee sensoren die plotselinge veranderingen in snelheid door een botsing registreren. Een elektronisch controlesysteem naast de airbagmodule geeft het signaal tot opblazen van de airbag. Daarbij klapt het deksel omhoog en blaast de airbag binnen 0,15 seconde op tot een volume van 150 liter.

De opgeblazen airbag heeft een V-vormige achterkant om de motorrijder in positie op de motorfiets te houden. De airbag vangt een deel van de kinetische energie van de rijder op en voorkomt dat hij van de motorfiets wordt gelanceerd. Het airbagsysteem is het meest effectief bij een frontale botsing waarbij de motorrijder recht vooruit op de airbag klapt. Volgens onderzoek van Honda is er bij meer dan 50 procent van de ongelukken met verwondingen of een dodelijke afloop sprake van een frontale botsing. Ruwweg de helft van alle verwondingen ontstaat door botsing van de motorrijder met het wegdek of met andere objecten. Een kwart van de verwondingen komt door botsing met andere voertuigen. Bij zijwaarts vallen krijgt de motorrijder wel de volle klap te verduren. Bovendien kwakt hij vaak met motorfiets en al tegen het wegdek. Sinds enkele jaren zijn er ook airbagvesten op de markt die de motorrijder moet beschermen wanneer hij bij een botsing wordt gelanceerd. De optimale bescherming ligt mogelijk in een combinatie van beide systemen.

Bij het Hit-Air vest van het Japanse bedrijf Mugen Denko Japan is de motorrijder via een trekkoord verbonden met zijn motorfiets. Raakt hij los van de motorfiets dan trekt het koord de pin uit een gascilinder binnenin het vest. Hierdoor pompt de inwendige airbag zich binnen een halve seconde op. De airbag loopt als een slang door het vest en beschermt de borst, zijkanten, rug en nek van de motorrijder.

De Italiaanse fabrikant van motorfietskleding Dainese ontwikkelt momenteel een airbagvest dat in plaats van een trekkoord gebruikmaakt van elektronische communicatie tussen een module op de motorfiets en het airbagvest. Dit systeem moet de airbag sneller doen opblazen en bovendien voorkomen dat het airbagvest per ongeluk afgaat, mocht het trekkoord losschieten.

www.honda.com www.hit-air.com www.dainese.comV