Kiezen tussen verdrinken en overreden worden

Waar winden stedelingen zich over op? In Den Haag strijdt de Suezkade tegen het sluipverkeer. „Ik durf hier niet meer te fietsen. Ik fiets om.”

Automobilisten in Den Haag hebben de Suezkade ontdekt als sluiproute. Niet iedereen durft er nog te fietsen. Foto Roel Rozenburg Den Haag:12.1.7 Suezkade. © foto/Roel Rozenburg Rozenburg, Roel

Er zitten vijf bezorgde buurtbewoners in een huis aan de Haagse Suezkade. Ze vertellen dat ze stapelgek worden van het sluipverkeer door hun woonwijk. „Het begint om zes uur ’s ochtends. Dan moeten de ramen dicht want anders kunnen we niet meer slapen”, zegt Marion Wendel. „En het stinkt”, zegt Francien de Hoop.

Er rijden lange rijen auto’s door de wijk Regentes, die daarvoor niet is ontworpen „maar eigenlijk voor verkeer met paard en wagen”, zo staat in een zwartboek dat de bewonersorganisatie afgelopen zomer heeft opgesteld. Francien de Hoop: „Ik durf hier niet meer te fietsen. Ik fiets om. Of ik ga op de stoep fietsen.”

Marieke Oosthoek: „Ik laat mijn dochter niet fietsen. Ze is nu zes jaar. Ze kan nog steeds niet fietsen.” Marion Wendel: „Ik ga fietsen met aan beide kanten een kind. Auto’s laten passeren zou te gevaarlijk zijn. Soms stoppen de automobilisten en schreeuwen naar me. Ik vlucht dan mijn voordeur in. Met bonzend hart sta ik binnen.”

De bewoners hebben er met ambtenaren van de gemeente over gesproken. Ze hebben brieven geschreven aan wethouders. En nu hebben zij een raadslid van de VVD, Ibo Gülsen, bereid gevonden hun klachten aan te horen. „Wij strijden niet alleen voor ons eigen straatje, maar voor de hele buurt”, houdt Francien de Hoop hem voor. Ibo Gülsen: „Dat zou ook niet goed zijn. Dan zouden we in deze straat de problemen oplossen en komen die in een andere straat weer terug. Dat is het waterbedeffect. Dat zou ik willen voorkomen.”

Gemeentelijke tellingen hebben uitgewezen dat ruim tweederde van het verkeer over de Suezkade afkomstig is van buiten de wijk. Raadslid Ibo Gülsen: „Is het sneller om door uw straat te rijden dan over de doorgaande route langs de Laan van Meerdervoort?” Buurtbewoner Henk Stemfoort: „Het is sneller. De Laan van Meerdervoort staat vaak helemaal dicht. Dus het is logisch.” Marion Wendel: „Het is niet veel sneller, maar automobilisten moeten op de Laan van Meerdervoort van stoplicht naar stoplicht tuffen. Hier kunnen ze in elk geval doorrijden.” Marieke Oosthoek: „Het is ook mooier om door onze straten te rijden.”

Tien jaar geleden, toen veel van de huidige klagers hun woningen betrokken, was er van sluipverkeer nog geen sprake. „Toen maakten we ons zorgen dat onze kinderen in het water van de gracht zouden vallen”, vertelt Marion Wendel. „Nu halen ze misschien zelfs de overkant niet meer. Voordat ze verdrinken, zijn ze al overreden.” De sluiproute werd door automobilisten ontdekt toen de Laan van Meerdervoort de afgelopen jaren dikwijls opgebroken was in verband met de aanleg van RandstadRail. De werkzaamheden zijn voorbij. Maar de sluiproute is gebleven. Inge Sjollema: „Ik woon in een huis dat staat te schudden door het vrachtverkeer.”

Deze week hebben burgemeester en wethouders besloten eenrichtingsverkeer in te stellen op een deel van de sluiproute en de rijrichting van een van de zijstraten om te draaien. „Met deze maatregel kan het doorgaande autoverkeer door de wijk afnemen”, zegt wethouder Pieter van Woensel (VVD). „Dit zal verlichting gaan brengen.” Hij wil het doorgaande verkeer zo veel mogelijk op de daarvoor bestemde routes houden, door die te verbeteren.

De bewoners zijn blij met de maatregel. Maar ze willen meer. Ze vinden het instellen van eenrichtingsverkeer slechts „een eerste stap”. Ze willen óók dat de automobilisten uit omgekeerde richting worden ontmoedigd. En ze vinden óók dat er minder verkeer door de winkelstraat in de buurt moet gaan rijden, de Weimarstraat.

Maar dat willen de winkeliers weer niet. „Wij willen juist méér verkeer”, zegt Cees Jan Kempenaar, eigenaar van een autobedrijf en voorzitter van de winkeliersvereniging Weimarstraat. „Hoe meer verkeer, des te meer klanten. De maatregel die nu wordt genomen, zal al de doodsteek voor een deel van de straat betekenen.”

    • Arjen Schreuder