Chipshol heeft eerste miljoenen binnen

Het slepende conflict rond projectontwikkelaar Chipshol beleefde gisteren een doorbraak. Haarlemmermeer gaat schade vergoeden. Daarmee is de zaak niet afgedaan.

Het eerste schaap is over de dam, zei de krasse projectontwikkelaar Jan Poot (82) gisterochtend bij een bijeenkomst voor de pers op het kantoor van zijn bedrijf Chipshol ten zuiden van de luchthaven Schiphol.

De gemeente Haarlemmermeer komt als eerste van de vele partijen waarmee Chipshol al jaren in de clinch ligt over de brug. Woensdagavond laat bereikte de gemeente met de ontwikkelaar een „minnelijke regeling”. Die bestaat onder meer uit een „financiële compensatie” voor het onterecht frustreren in het verleden van Chipshols ambitieuze bouwplannen in de regio.

Hoe hoog de schadevergoeding bedraagt die Haarlemmermeer aan Chipshol zal betalen, willen de partijen voorlopig niet bekend maken. ‘Poot senior’, oprichter van Chipshol, liet doorschemeren dat die „in de orde van grootte” ligt van de schadeclaims die hij bij vier andere partijen heeft ingediend: 31 miljoen euro bij het ministerie van VROM, 65 miljoen bij de provincie Noord-Holland, 67 miljoen bij de luchtverkeersleiding LVNL en 97 miljoen bij Schiphol. Een dergelijk bedrag ligt volgens Poot voor de hand. „Alleen al de waardevermeerdering van onze grond bedraagt 100 miljoen euro.” Laat staan de ontwikkeling en exploitatie ervan.

Het conflict draait om het zogeheten Groenenbergterrein, een lap grond van 40 hectare ten oosten van de Aalsmeerbaan op Schiphol. Daarop wil Chipshol een modern bedrijventerrein bouwen. Kort nadat de ontwikkelaar in 2003 een bouwvergunning voor het Groenenbergterrein had gekregen, kondigde staatssecretaris Schultz van Haegen (Verkeer & Waterstaat, VVD) een bouwverbod af. Het geplande miljoenenproject (drie grote distributiecentra, vijftien kantoren ) werd abrupt doorkruist.

Chipshol vermoedt dat de luchthaven zelf achter deze blokkade zit, met medeweten en medewerking van de provincie, de gemeente Haarlemmermeer en Luchtverkeersleiding Nederland. De LVNL concludeerde in een technisch rapport dat bebouwing op het Groenenbergterrein gevaar zou opleveren voor de luchtverkeersveiligheid. Gisteren presenteerde Chipshol een tegenrapport van een Brits bureau, dat de vloer met het LVNL-rapport aanveegde.

Schiphol en Chipshol zijn felle concurrenten. De luchthaven is in toenemende mate zelf ook een ontwikkelingsbedrijf met grote grondposities en bouwplannen. Chipshol heeft elders rond Schiphol nog zo’n 110 hectare bezit en voor een klein deel al bebouwd.

De familie Poot, eigenaar van Chipshol, liet het er niet bij zitten, stelde betrokken partijen aansprakelijk en diende miljoenenclaims in. De afgelopen jaren wist Chipshol zes rechtszaken over de affaire te winnen. Zo werd de luchthaven precies twee jaar geleden veroordeeld tot het betalen van een schadevergoeding. Partijen verschillen sterk van mening over de hoogte daarvan – Chipshol wil een kleine 100 miljoen euro, Schiphol heeft maximaal 10 miljoen gereserveerd. Komende maandag dient een vervolgrechtszaak om het schadebedrag vast te stellen.

Vanochtend heeft Chipshol besloten om die zitting niet bij te wonen. „Want er gebeuren rare dingen”, zegt Peter Poot, zoon van de oprichter en algemeen directeur. Poot doelt op het besluit van de rechtbank in Haarlem om begin deze maand de drie rechters die de zaak behandelden te vervangen, wegens het roulatiebeleid om elke paar jaar rechters op andere rechtsgebieden in te zetten.

Poot: „Dat is in dit geval volkomen abnormaal. Ik twijfel niet aan de deskundigheid van de drie nieuwe rechters, maar het lijkt mij buitengewoon inefficiënt om de drie ingewerkte rechters in de slotfase te vervangen. Die zitten al vier jaar op deze zaak. Het druist in tegen het rechtsgevoel en voedt onze samenspanningstheorie.”

De familie Poot heeft sterk het gevoel dat er rond Schiphol vreemde krachten werken die alles in werking stellen om het werk van Chipshol onmogelijk te maken. In verband met de wisseling van de wacht op de rechtbank in Haarlem vermoedt Poot opzet. „De president heeft zich eerder in ons voordeel uitgelaten en heeft de provincie eerder veroordeeld in deze zaak.” Vader Poot suggereerde gisteren een link met een Amsterdams advocatenkantoor. „De advocaat van Schiphol is professor Koeman van advocatenkantoor Stibbe. Vier van zijn compagnons zijn rechter-plaatsvervanger in Haarlem. De rechtbank daar is een dependance van Stibbe.”