Wellness is de nieuwe trend in vakantieland

Goedkoop online een vlucht boeken kan iedereen.

Maar op de beurs kom je in de stemming met obers in lederhosen en de workshop ‘derdewereldkrot bouwen’.

Ruim 1.500 standhouders proberen 150 landen te verkopen op de Vakantiebeurs. Foto Merlin Daleman Vakantiebeurs 2007. Jaarbeurs, Utrecht. 10-01-2007 © Foto Merlin Daleman Daleman, Merlin

Voegt de Vakantiebeurs nog wel iets toe, nu op internet duizenden pagina’s toeristeninformatie beschikbaar zijn? Misschien niet voor degene die simpelweg de goedkoopst mogelijke vlucht boekt via een prijsvechter op het web. Maar wie benieuwd is wat nu precies de aantrekkingskracht is van landen als Polen of Ethiopië, zich afvraagt welke provincie van Spanje het leukst is of wil informeren waar je kunt slapen op Spitsbergen, kan deze week terecht in de Jaarbeurs in Utrecht.

Om te beginnen is het een uitgelezen kans om op één dag tientallen streekgerechten te proeven uit alle hoeken van de wereld. Haal ’s morgens een cappuccino in het ‘Mediterraans dorp’ van Vacanceselect, slurp een vers vruchtensapje weg op de afdeling ‘Spa & Wellness’, eet Franse crêpes, Spaanse tapas, Noorse zalm of Zwitserse kaas. Snaai echte, zachte fudge weg bij de Britten, drink thee met de Turken of kies je biertje: Iers, Duits, Tsjechisch of Australisch, om de miniwereldreis af te ronden met Indonesische saté, Japanse sushi of Hongaarse goulash.

Meer dan 1.500 standhouders proberen hier 150 landen te verkopen: van de Achterhoek tot Zambia. Want hoewel internet een belangrijke bron is om een reis voor te bereiden, zegt een voorlichter van de beurs dat de 140.000 bezoekers van de Vakantiebeurs vooral komen voor persoonlijk contact met reisdeskundigen.

Een nieuwe trend in vakantieland heet ‘wellness’ en als je mag afgaan op reisprogramma’s op televisie als Yorin travel lijkt het belang van relaxen of onthaasten op vakantie te kloppen: geen land zo exotisch of afgelegen of de presentator laat zich ter plekke uitgebreid onder handen nemen door een masseur. De beursafdeling ‘Spa & Wellness’ is met elf verkopers van bubbelbaden en relaxreizen nog wat mager, maar het is nieuw, dus dat mag. Hier kan de bezoeker het vermoeide beurslichaam op een stoel laten masseren voor een goed doel.

Van de esoterische sferen in het spa-paviljoen vallen we met onze neus in de bockworsten van de Oost-Europahal. De nieuwe EU-lidstaten zijn natuurlijk een buitenkans om te gaan bezoeken, vindt een enthousiaste standhouder, die vertelt hoe hij verliefd is geworden op Roemenië: „Boekarest is eigenlijk een soort Parijs!”, jubelt hij. Twee landen verder knutselen Poolse meisjes bloemenboeketjes van stof en leert de volgende stand dat je gaaf kunt raften in Bosnië. Rusland is opvallend mager vertegenwoordigd op de beurs: met één folder die de hele regio van Oekraïne tot Sint Petersburg moet bedienen. Kazachstan heeft ook een piepklein beursstandje, waar de standhouder alleen maar vragen moet beantwoorden over de mini-rel die de film Borat veroorzaakte.

De afdeling Nederland geloven we wel, hoewel het een buitenkansje is om een caravan van binnen te bekijken en te ontdekken dat een camper ultiem handig klinkt, maar ook érg krap is: vooral voor de prijs van 50.000 euro.

Een bijzonder hoekje vormt het ‘ontwikkelingsdorp’, dat dit jaar voor het eerst op de Vakantiebeurs is ingericht. Omdat meer en meer mensen een verre en soms ‘minder ontwikkelde bestemming’ kiezen om vakantie te vieren, probeert de stichting ‘Move Your World’ potentiële toeristen bewust te maken van de kloof tussen arm en rijk waarop ze tijdens hun vakantie kunnen stuiten. Dus mogen bezoekers een heus derdewereldkrot bouwen op de beursvloer. Met het ‘pimppakket’ van verf en gerecyclede verpakkingen worden de bouwsels gestyled, zoals dat in sloppenwijken ook gebeurt. „Bewoners kunnen best trots zijn op een gepimpt krotje”, zegt een medewerkster.

Naast de kleinschalige realiteit van het ontwikkelingsdorp bestaat de rest van de beurs vooral uit wat misschien de core-business is van reisorganisaties: het verkopen van dromen. Dat bewijzen de papyrusverkoper met Farao-tooi, de dirndls bij de Oostenrijkse-kaasverkoop en anders wel de harige onderbenen van de be-lederhoosde bediening in de Duitse bierstube. Deze vakantie gaan we ze écht in het echt bekijken.

De Vakantiebeurs, tot en met zondag. Toegang 13 euro, open van 10 tot 18u., vrijdag tot 22u. www.vakantiebeurs.nl

    • Olga van Ditzhuijzen