Vreemde eend in fraai Parijs

Steve Buscemi heet ook wel ‘King of the Indies’.

Hij speelt een Amerikaan in Parijs in Paris, je t’aime, en zijn remake van Van Goghs Interview is bijna te zien.

Steve Buscemi in een scène uit ‘Paris, je t’aime’ op metrostation ‘Tuileries’ in Parijs. scene uit de film Paris, je t'aime (2006) FOTO: A-Film A-Film

Steve Buscemi in Parijs. Op de een of andere manier klopt dat beeld niet. Buscemi in Brooklyn, op een bowlingbaan of in het huis van bewaring, dat ziet je gelijk voor je, maar Buscemi onder de Eiffeltoren? In de omnibusfilm Paris, je t’aime die vandaag in première gaat, duikt hij dan ook op in het donkere deel van de stad, de Parijse metro. Hij speelt een Amerikaanse toerist die tegen de grond wordt gebeukt. Zo kennen we hem weer.

Steve Buscemi (1957, New York) is vaak aan zijn eind gekomen. Hij belandde in de houtversnipperaar in Fargo, werd vermoord door Tony Soprano en eindigde als verwaaide as in The Big Lebowski. Vaak speelt hij een schlemiel, maar in het echte leven wordt hij gezien als ‘King of the Indies’: koning van de onafhankelijke film. Zijn bolle ogen en slechte gebit maken hem kinda funny lookin’, zoals een hoertje hem treffend omschreef in Fargo. Hij is een van de meest geliefde slechteriken op het witte doek. Of hij nu een chagrijnige huurmoordenaar, gierige crimineel (Reservoir Dogs) of andere neuroten speelt, altijd wint de sympathie het van de weerzin. Willy ‘the Weasel’ luidde zijn toepasselijke bijnaam in Rising Sun. Hilarisch was hij in Con Air, als seriemoordenaar in groteske dwangbuis, een rol waar de zelfspot van afdroop. In Charlotte’s Web verleende hij zijn stem aan een sarcastische rat. Men sprak van een perfecte casting, wat als compliment was bedoeld.

Buscemi’s nieuwste film Interview is geselecteerd voor het komende Sundance Film Festival, dat eind januari voornamelijk onafhankelijk gemaakte films vertoont. Het is een remake van Theo van Goghs Interview, waarin een politiek verslaggever tegen zijn zin een starlet moet interviewen. Actrice Sienna Miller en regisseur Buscemi spelen de twee tegenpolen. Ze kregen op de set extra beveiliging omdat men bang was voor een aanslag door moslimfundamentalisten, alleen omdat de naam van Van Gogh aan de film is verbonden. Een nogal overtrokken reactie, omdat de film geen enkele link heeft met de islam.

Buscemi als journalist. Dat mag je gerust een atypische rol noemen. Je ziet hem eerder in onopvallende banen als automonteur (in zijn regiedebuut Trees Lounge), ober (in Coffee & Cigarettes), hotelreceptionist („Hi, I’m Chet” in Barton Fink) of platenverzamelaar (Ghost World). In het echte leven was hij barman, ijscoman, verhuizer en pompbediende. Ook stond hij als brandweerman begin jaren tachtig met zijn enkels in het bluswater, voordat hij zou doorbreken als acteur. Na de aanslagen op het World Trade Center van 11 september 2001 bood Buscemi op Ground Zero zijn vrijwillige diensten aan als brandweerman en demonstreerde daarna tegen de sluiting van de brandweerkazernes in New York.

Buscemi als mensenredder. Het is misschien wel zijn beste rol. In Paris, je t’aime schiet hij een jonge vrouw te hulp die ruzie heeft met haar vriend. En moet het vervolgens met een klap bekopen. Buscemi is een van de vele bekende acteurs die hun opwachting maakt in zeventien korte filmpjes genoemd naar de arrondissementen van Parijs. Willem Dafoe, Nick Nolte, Maggie Gyllenhaal, Elijah Wood, Natalie Portman, Gérard Depardieu, Gena Rowlands en Juliette Binoche zijn allen te zien in verschillende episodes.

Steve Buscemi is zoals gewoonlijk ook hier weer de vreemde eend in de bijt. Maar zelf ziet hij zijn personages niet als losers. In een interview zei hij eens: „Ik voel me aangetrokken tot mensen die niet in deze maatschappij passen, omdat ik me zelf ook nog steeds zo voel.”

‘Paris, je t’aime’ draait vanaf vandaag in Amsterdam (Tuschinski), Rotterdam (Lantaren/ Venster) en Nijmegen (Lux)Voor meer informatie over het Sundance Festival: http://festival.sundance.org/

    • Mariska Graveland