Telefoon met één knop

Na maandenlange speculaties werd de iPhone van Appel geïntroduceerd.

Hoe ging dat?

De iPhone krijgt één knop. Alle overige functies zijn toegankelijk met een virtueel toetsenbord dat je met de vingers bedient. De iPhone – vanaf 499 dollar (384 euro) voor een toestel met 4 GB geheugen – is vanaf juni in de Verenigde Staten te koop. Europa volgt eind dit jaar. Meer details over het apparaat zijn te vinden op nrc.nl/hebben Apple's new iPhone is seen in this handout photo released January 9, 2007. Apple unveiled an eagerly-anticipated iPod mobile phone with a touch-screen on Tuesday, priced at $599 for 8 gigabytes of memory, pushing the company's shares up as much as 8.5 percent. Chief Executive Steve Jobs said the iPhone, which also will be available in a 4-gigabyte model for $499, will ship in June in the United States. The phones will be available in Europe in the fourth quarter and in Asia in 2008. EDITORIAL USE ONLY NO SALES NO ARCHIVES MANDATORY CREDIT REUTERS/Apple/Handout (UNITED STATES) Reuters

„Het wordt een lange toespraak, dus heb ik voor de zekerheid twee gsm-accu’s meegenomen en drie extra batterijen voor de videocamera.” Vincent Nguyen en Jason O’Grady, twee jonge bloggers van Amerikaanse gadgetsites, staan afgelopen dinsdag al vroeg in de rij voor het Moscone Center in San Francisco. Over een paar uur begint de keynote van Steve Jobs, en beide webloggers doen live verslag van de toespraak op hun eigen websites Slashgear.com en Powerpage.org.

De verwachtingen zijn hooggespannen, want er circuleren al enkele maanden geruchten over de iPhone; een Apple-apparaat dat kan bellen, e-mailen, en muziek en video afspelen. „Ik durf te wedden dat Steve-O wel vijftig testmodellen kapot heeft gegooid voordat ie zijn goedkeuring gaf”, zegt O’Grady. Een echte Mac-fan noemt de Apple-baas immers bij zijn voornaam.

Zodra de deuren opengaan spurten de twee met duizenden andere bezoekers de zaal in. Net als bij een popconcert proberen ze de beste plaatsen te bemachtigen om Steve Jobs van dichtbij te bekijken. Want Apple is voor veel bezoekers meer dan een merk computer. De cultstatus van Jobs – traditiegetrouw gekleed in spijkerbroek en zwarte coltrui – blijkt al bij het ovationele openingsapplaus.

De zaal reageert uitzinnig als Jobs bevestigt dat er een iPhone komt – nadat hij de toehoorders er fijntjes op heeft gewezen dat concurrerende smartphones log en ingewikkeld zijn. De Apple-telefoon heeft daarentegen slechts één knop (‘Home’), de overige functies zijn toegankelijk met een breedbeeld aanraakscherm dat je met je vingers bedient. Multitouch heet deze techniek. Het moet net zo’n succes worden als het clickwheel van de iPod muziekspeler.

Jobs voorspelt een gouden – mobiele – toekomst voor Apple. Hoewel het bedrijf jaarlijks een paar miljoen mp3-spelers verkoopt, is de gsm-markt immers vele malen groter. Jobs: „In 2006 werden wereldwijd bijna een miljard mobiele telefoons verkocht. De iPhone moet in 2008 een marktaandeel hebben van één procent, oftewel 10 miljoen verkochte exemplaren.”

Dat is een optimistische verwachting, omdat de meeste mensen hun gsm alleen gebruiken om te bellen en dus geen smartphone hoeven. Jobs is echter overtuigd van zijn „telefoonrevolutie”. De iPhone heeft volgens Jobs betere software om muziek en video af te spelen of te browsen op het web: „Het is erg moeilijk om te stoppen als je ermee aan het spelen bent.”

Apple heeft voor de internetdiensten opvallende partners gevonden. Elke iPhone beschikt over de kaarten en satellietbeelden van Google Maps, en Yahoo levert geavanceerde e-maildiensten. Zowel Eric Schmidt (directeur Google) als Jerry Yang (Yahoo) betreedt het podium in San Francisco. De duizenden Mac-liefhebbers in het Moscone Center begroeten de partners in crime met een warm applaus. Apple, Google en Yahoo hebben immers een gezamenlijke concurrent: Microsoft. Eerder deze week maakte Microsoft-oprichter Bill Gates in Las Vegas bekend dat er meer Windows smartphones verkocht worden dan Blackberry’s, tot voor kort de populairste mobiele e-mailapparaten.

Apple heeft zijn koers echter vastgesteld voor de komende jaren. Het transformeert van een computerbedrijf definitief in een mediabedrijf, dat meer geld verdient met iPods, iPhones en de iTunes muziekwinkel dan met traditionele pc’s en laptops. Vandaar dat ook het woord ‘computer’ uit de naam Apple Computer Inc. zal verdwijnen. „Vanaf dit moment heten we Apple Inc.”, besluit Steve Jobs de toespraak. Het publiek gooit er nog één staande ovatie uit.

De iPhone – vanaf 499 dollar (384 euro) voor een toestel met 4 GB geheugen – is vanaf juni in de Verenigde Staten te koop. Europa volgt eind dit jaar. Meer details over het apparaat zijn te vinden op nrc.nl/hebben

    • Mark Hijink