Langzaam sukkelen door het dorp

Het dorp Zevenhuizen heeft dagelijks te maken met veel sluipverkeer.

Maar sluipen is meestal niet sneller. Het werkt vooral psychologisch.

Uitlaatgassen, getoeter en piepende banden. Om gek van te worden. Elke dag rijden er zo’n 17.000 auto’s dwars door het Zuid-Hollandse dorp Zevenhuizen. Zowel ’s ochtends als ’s avonds is het raak, vertelt Willem Visser. Hij woont aan de Burgemeester Klinkhamerweg – het deel van de N219 dat door het dorp loopt. Pal naast zijn voordeur hoopt het verkeer zich op. Dat begint al om zes uur ’s ochtends.

Veel automobilisten gebruiken de provinciale weg N219 om de verkeersdrukte op de A13 tussen Den Haag en Rotterdam te vermijden. Ze denken sneller op hun bestemming te zijn, maar staan in Zevenhuizen vaak ook stil. Om het stilstaande verkeer in te halen, scheuren auto’s zelfs over de smalste dorpsweggetjes.

Zo’n twaalfhonderd van de ruim zesduizend inwoners van Zevenhuizen wonen langs de N219. „Ze staan hier allemaal te ronken voor het stoplicht”, zegt Els Sleeuwenhoek die bij het centrale kruispunt woont. „Als hier visite komt, snappen ze niet dat wij er tegen kunnen.”

De weg oversteken is riskant. „Als mijn kinderen uit school kwamen, moesten ze altijd aan de overkant van de weg wachten. Dan haalde ik ze op. Bij het stoplicht oversteken mocht niet, want veel automobilisten rijden door rood”, zegt Sleeuwenhoek. Ze woont 39 jaar aan de Burgemeester Klinkhamerweg. „Toen we hier kwamen wonen was het een landelijk weggetje, met een sloot en een bruggetje. Mijn buurmeisje was altijd aan het rolschaatsen. Dat kun je je nou niet meer voorstellen.”

Zo’n twintig jaar geleden werd besloten dat de Burgemeester Klinkhamerweg dienst zou doen als provinciale weg, om de dijken rondom het dorp te ontlasten, vertelt een woordvoerster van de gemeente Zevenhuizen-Moerkapelle. Dat het aantal auto’s dat elke dag door het dorp zou rijden zo fors zou toenemen – van 4.000 twintig jaar geleden tot 17.000 het afgelopen jaar – had de gemeente niet voorzien.

Patrick Potgraven van de Verkeersinformatiedienst (VID) signaleert dat steeds meer mensen sluiproutes gebruiken om de files te omzeilen, in heel Nederland. Dat heeft twee oorzaken: de filezwaarte op de snelwegen neemt toe, zoals onlangs bleek uit cijfers over 2006 van de VID en de ANWB. Ook maken automobilisten steeds vaker gebruik van navigatiesystemen. Als er file op de snelweg staat, geven die systemen alternatieve routes, buiten de snelwegen.

Automobilisten denken dan eerder op de bestemming te zijn, maar vaak is dat niet zo, zegt Potgraven. „Het is eerder psychologisch – autobestuurders vinden het niet leuk om stil te staan. Als ze rijden, schiet het voor hun gevoel meer op.”

Navigatiesystemen geven volgens hem een vertekend beeld. „Alleen de files op de snelwegen zijn zichtbaar, eventuele vertragingen op de provinciale en gemeentelijke wegen blijven onopgemerkt.” Er zijn geen concrete cijfers over de hoeveelheid verkeer op provinciale en gemeentelijke wegen. Deze zouden er wel moeten komen, vindt Rijkswaterstaat. Momenteel is de dienst aan het kijken hoe het verkeer gemeten zou kunnen worden.

In Zevenhuizen is het inmiddels zo ver gekomen, dat de N219 wordt omgelegd. „Het zal mij benieuwen wanneer de nieuwe weg er komt”, zegt Willem Visser. Hij woont 46 jaar in de straat. Als secretaris van de bewonerscommissie Burgemeester Klinkhamerweg voert hij al vijftien jaar actie. „Er is een tunneltje gekomen, zodat mensen niet meer over hoefden te steken, maar dat is een ramp voor fietsen en rolstoelen. De drempels die het verkeer langzamer moesten laten rijden, zorgden voor veel geluidsoverlast, omdat auto’s er alsnog met een rotvaart overheen gingen. Om het vrachtwagenverkeer tegen te gaan is de weg versmald en zijn er paaltjes op het trottoir neergezet, maar nog steeds is het druk.”

De nieuwe N219 rond het dorp zou volgend jaar klaar moeten zijn, maar er is vertraging. De bewoners van Zevenhuizen hebben met de weg leren leven. Els Sleeuwenhoek: „Onze bank staat richting achtertuin. Ik ben geboren in Zevenhuizen en wil hier blijven.” Als de nieuwe N219 klaar is, moet de Burgemeester Klinkhamerweg weer een aantrekkelijke en autoluwe straat worden. „Dat hebben we wel verdiend”, vindt Visser.

De Verkeersinformatiedienst en de ANWB publiceerden onafhankelijk van elkaar een eigen file top over 2006. Kijk op: www.vid.nl en www.anwb.nl (zoek op: files 2006)