Keiharde Linden Dollars

Ilja Pfeijffer is deze week nog correspondent voor nrc.next in Second Life.

Bedrijven hebben de virtuele wereld ontdekt als afzetmarkt. Ze maken er reclame en openen er filialen.

Onlangs opende ABN Amro als eerste Europese bank een kantoor in Second Life. (Foto Lilith lunardi) Lunardi, Lilith

Second Life groeit op zo explosief dat First Life redenen ziet om zich ermee te gaan bemoeien. Het bruto nationaal product van Second Life bereikt een dusdanige omvang dat gerenommeerde bedrijven de virtuele wereld gaan zien als afzetmarkt.

Soms blijft het beperkt tot reclame. Ik kreeg een keer een flesje bier van iemand en toen verscheen er een interactief menu dat mij voor de keuze stelde of ik daar een etiket op wilde van Heineken, van Amstel of van Budweiser. Ik heb nog geen grote reclameborden gezien naast populaire watervallen of in druk bezochte hangende tuinen, maar dat kan niet lang meer duren, vrees ik. Gelukkig zijn de meeste bedrijven creatief genoeg om reclame-uitingen te bedenken die gebruik maken van de mogelijkheden van Second Life.

Het is niet verbazingwekkend dat computerfabrikanten voorop lopen in deze ontwikkeling. Zowel Dell als IBM heeft gigantische complexen gebouwd in Second Life, compleet met conferentiezalen, allerhande informatiepunten en reuzencomputers waarin je kunt rondlopen. Ook het eiland van persbureau Reuters is een populaire bestemming wegens de adembenemende architectuur. In Scion City kun je de showroom bezoeken van Toyota en een proefrit maken in het model waarnaar het eiland is genoemd. Ze hebben een mooi stratencircuit gebouwd in grimmig urbane stijl. Maar het blijft een bizarre exercitie om wegligging en comfort te testen met je pijltjestoetsen. Als het bevalt, kun je je virtuele Toyota Scion aanschaffen voor 300 Linden Dollars, wat aardig aan de prijs is. Nissan kon niet achterblijven. Op hun eigen eiland hebben ze een circuit met een heuse looping. Hun virtuele Sentra’s zijn gratis. Je kunt ze trekken uit een tientallen meters hoge snoepautomaat vol kleurige modellen.

Andere bedrijven gaan een stap verder dan het openen van een virtuele showroom of driedimensionale productcatalogus. Ze openen filialen waar diensten worden aangeboden. Onlangs opende ABN Amro als eerste Europese bank een kantoor in Second Life. Het wil een platform zijn waar klanten en potentiële klanten elkaar kunnen treffen. Bovendien wil de bank er cursussen aanbieden voor startende ondernemers, pas afgestudeerden en Preferred Banking-klanten. In de toekomst wil de bank het virtuele kantoor gebruiken om nieuw personeel te werven. Ik heb het filiaal bezocht. Het is een mooi gebouwd complex, luchtig, met veel glas en staal, maar tevens lijkt het ontworpen om alle vooroordelen over bancaire saaiheid te bevestigen.

Ik werd ontvangen door een hostess. Amber Jung heette ze. Ze was gekleed in een onberispelijk saai grijs mantelpakje. Ze legde uit dat je alle algemene informatie over bankzaken hier kunt opvragen door gebruik te maken van de brochurebrowsers in het Financial Center. En ze vertelde dat persoonsgebonden informatie niet opvraagbaar was, omdat het in Second Life vooralsnog onmogelijk is je te legitimeren. Vervolgens wenste ze mij nog een fijne dag. Ik vloog wat rond tussen de staalconstructies en kamerplanten. Ergens in een vergaderzaal stond een koffieautomaat. In de Business Shop waren krijtstreeppakken te koop en mantelpakjes. Het was, kortom, de ideale plek voor een feestelijk seminar.

Ergens ver weg op mainland meende ik de lokroep van ruige muziek te horen uit duizenden bomvolle nachtclubs.

    • Ilja Leonard Pfeijffer