Informatie rechten passagiers misleidend

Rotterdam. De folders van de Europese Commissie over schadevergoeding voor passagiers die met afgelaste vluchten te maken hebben, zijn misleidend. De tekst suggereert dat passagiers altijd kunnen rekenen op compensatie als een vlucht uitvalt. Maar dit geldt slechts voor minder dan de helft van de gevallen. De Europese Ombudsman Nikiforos Diamandouros dringt er bij de Commissie op aan de foutieve informatie onmiddellijk te corrigeren. De Ombudsman had twee klachten gekregen van luchtvaartorganisaties. Zij kritiseerden de informatie, die de Commissie bij de afkondiging van Europese regels voor vliegtuigvertragingen in 2005 had verstrekt over passagiersrechten. Zo luidt een van de posters van de Commissie: `Als u niet aan boord mag of uw vlucht vervalt, moet de luchtvaartmaatschappij waarmee u vliegt u financiële compensatie en hulp aanbieden`. Hoewel de Ombudsman niet alle aantijgingen van de luchtvaartorganisaties onderschreef, stelde hij wel vast dat bepaalde uitspraken over passagiersrechten onterecht waren. De Europese Commissie werkt ook aan een schadevergoeding voor passagiers, die met internationale treinen en veerboten ernstige vertraging hebben opgelopen.