Informatie EU over rechten passagiers blijkt misleidend

Rotterdam, 11 jan. - De folders van de Europese Commissie over schadevergoeding voor passagiers die met afgelaste vluchten te maken hebben, zijn misleidend. De tekst suggereert dat passagiers altijd kunnen rekenen op compensatie als een vlucht uitvalt. Maar dit geldt slechts voor minder dan de helft van de gevallen. De Europese Ombudsman Nikiforos Diamandouros dringt er bij de Commissie op aan de foutieve informatie te corrigeren. De Ombudsman kreeg twee klachten van luchtvaartorganisaties. Zij kritiseerden de informatie, die de Commissie bij de afkondiging van Europese regels voor vliegtuigvertragingen in 2005 had verstrekt over. Zo luidt een van de posters van de Commissie: `Als u niet aan boord mag of uw vlucht vervalt, moet de luchtvaartmaatschappij waarmee u vliegt u financiële compensatie en hulp aanbieden`. De Commissie werkt ook aan schadevergoeding voor passagiers, die met internationale treinen en veerboten ernstige vertraging hebben opgelopen.