Fans en bands op Sellaband

In Paradiso traden deze week artiesten op die alleen bekend zijn van internet. De website Sellaband is hun podium. Ze kunnen er ook aandelen verkopen voor het maken van een cd.

Nemesea, bekend op Sellaband, trad deze week op in Paradiso. Foto Roger Cremers Nederland, Amsterdam, 07-01-2007 Nemsea, een Nederlandse Goticband die meedoet aan 'Sellaband' geeft een concert in Paradiso. PHOTO AND COPYRIGHT ROGER CREMERS Cremers, Roger

Alsof de muziek de platenindustrie niet meer nodig heeft. Zo voelen de ‘believers’ zich tijdens het eerste concert van muzieksite sellaband.com, afgelopen zondag in Paradiso. Artiesten wier demo’s werden versmaad door een muzieklabel, zijn idolen op Sellaband. Believers, de bezoekers van de site, investeren via internet in muziek van eigen keuze en niet in het aanbod van de platenmaatschappij.

Op Sellaband staat muziek van ongeveer 1.250 muzikanten, uit vijftig verschillende landen. Iedere bezoeker van de site kan gratis naar alle muziek luisteren. Dat is niet nieuw, want websites als Garageband en MySpace creëren ook hun eigen podium. Er is één groot verschil. Op Sellaband wordt geld verdiend. Dankzij de bijdrage van fans kunnen muzikanten een cd uitbrengen. De bezoekers van de site leveren die financiële bijdrage via aandelen. Op het forum van Sellaband wisselen ze ook meningen uit over de kwaliteit van de nummers en signaleren ze nieuwe muziek.

Als een muzikant zoveel investeerders heeft verzameld dat ze samen een bedrag waarborgen van 50.000 dollar (dat zijn 5.000 aandelen), dan kan een cd worden opgenomen. De nummers zijn vervolgens legaal gratis te downloaden op Sellaband. De inkomsten van de site komen niet uit de verkoop van cd’s of betaalde downloads, maar uit advertenties. De muzikant, investeerders en Sellaband delen samen de reclame-inkomsten.

Maar succes komt niet vanzelf. Wil een artiest op Sellaband doorbreken, dan moet hij zichzelf wel flink promoten. Via MySpace, een eigen fansite of digitale vriendennetwerken attendeert hij kennissen op zijn muziek. Ook de ‘believers’ helpen daarbij. Zo vermijdt Sellaband dat er te veel muziek op de site staat waar nooit naar wordt geluisterd. Op andere muzieksites wordt soms maandenlang niet gekeken naar filmpjes en worden geluidsfragmenten soms lange tijd niet aangevraagd.

De Groningse gothic rockband Nemesea verkocht als eerste, drie maanden na de oprichting van Sellaband, 5.000 aandelen. De band verwacht in april het eerste album via Sellaband uit te brengen.

Het succes kwam niet helemaal onverwacht. De oprichter van Sellaband, Johan Vosmeijer, benaderde zelf de band, die eerder een cd opnam en al een schare fans had, om aan Sellaband mee te doen. Nemesea promootte vervolgens de lancering van Sellaband bij de eigen achterban. Veel fans werden ‘believer’. „Maar we voelen ons niet door Sellaband gebruikt als lokaas voor nieuwe muzikanten en investeerders”, zegt zangeres Manda. „We krijgen nu kans op een internationale doorbraak.”

De bedenker van Sellaband, Pim Betist, vindt dat ‘platenlabels niet luisteren naar de consument’. „Ze brengen steeds meer van hetzelfde uit. Dat de cd-verkoop terugloopt, is niet alleen te wijten aan downloads, maar ook aan het smalle aanbod van muziek. Ondertussen zie je op internet juist dat de muzieksmaak van consumenten breder wordt. Internet is het enige medium waar ook de niche-muziek een kans krijgt.”

Zo werd Emmanuel, zanger van de Franse rockband The Fakes nooit serieus genomen door platenlabels. „Maar nu zijn we met 14.000 dollar op de rekening de op één na populairste Sellaband”, zegt hij.

Uit zestien verschillende landen kwamen de ‘believers’ afgelopen zondag naar Paradiso om de artiesten te zien optreden die dankzij hun geld furore maken op internet. „We investeren niet voor de winst”, zegt de Brit Andy Wood. „We willen muzikanten op weg helpen, nu het zo moeilijk is om een platencontract te krijgen. Bij Sellaband krijgen muzikanten bovendien geen wurgcontract. Zowel de muzikant als de ‘believer’ kunnen zich altijd terugtrekken.”

De losse banden die Sellaband met zijn deelnemers wil onderhouden, impliceren ook dat Sellaband weinig doet aan promotie van de muzikant. Concerten moet de artiest zelf regelen, net als publiciteit. Voor de financiering daarvan zijn sponsoren nodig.

Platenlabels bieden hun muzikanten wat dat betreft meer zekerheid. Cubworld, die met 35.000 dollar het Sellabandklassement aanvoert, weet niet of hij van zijn muziek kan leven. Dat is afhankelijk van de advertentie-inkomsten op de site, die er nu nog nauwelijks zijn.

Volgens Vosmeijer is er veel belangstelling. „Nu de site begint te lopen, hebben we een betere onderhandelingspositie.”

Nemesea heeft vertrouwen. Manda: „We worden op weg geholpen. Bovendien, de producers met wie wij dankzij Sellaband kunnen werken, hebben dikke adresboekjes.”

Beluister de muziek op www.sellaband.com.