Een verbaasde Hells Angel

Fiat Panda 1.4 100 HP Prijs: 13.795 euro Cilinderinhoud: 1.368 cc. Handgeschakeld met zes versnellingen. Vermogen: 73,5 kW / 100 pk. Koppel: 131 Nm bij 4.250 toeren per minuut. Topsnelheid: 185 km/uur. 0-100 km/uur: 9,5 seconden. Verbruik: 1 op 14,4 (stad), 1 op 18,9 (buitenweg), 1 op 15,4 (gecombineerd). Tankinhoud: 35 liter. Bagageruimte: 230 liter. Lengte: 358 centimeter. Leeg gewicht: 950 kilogram. Standaarduitrusting: o.a. airco, mistlampen voor en achter, getinte zijramen achter. Fiat Panda 1.4 100 HP

Het is niet iedereen gegeven om indruk te maken op een Hells Angel. Mij was het in elk geval nog nooit gelukt. Maar met de stoerejongensversie van de toch ooit zo brave Fiat Panda is het geen enkel probleem. „Zo hé? Honderd pk?” was de verbaasde reactie van het voorbijkomende lid van de beruchte motorclub terwijl ik naast de geparkeerde felrode Panda 100 HP met witte striping (meerprijs: 195 euro) stond. Het was onze gezamenlijke conclusie dat het lekker wegblazen is met honderd paardekrachten in een auto van 950 kilogram, waarna de Angel met een goedkeurende knik zijn weg vervolgde. Te voet, dat dan weer wel.

Mijn enige ervaring met een Fiat Panda dateert van ruim vijftien jaar geleden, toen ik en zes vrienden door iedereen werden uitgelachen toen we in één Panda naar een optreden in Rotterdam-Zuid gingen – één man in de achterbak, vier op de achterbank en twee voorin. Het was nog een hele klus om in de Beneluxtunnel omhoog te komen, want met alle inzittenden was het totale gewicht van de auto zo ongeveer verdubbeld.

De Panda anno 2007 is van een andere orde. Geen rudimentaire vlakke voorruit meer, geen stoelen die slechts lijken te bestaan uit twee metalen buizen met een lapje stof ertussen. Bestond de oer-Panda nog uitsluitend uit rechte lijnen, het huidige model kent louter rondingen, op de geheel verticale achterklep na.

Maar kan de Panda van nu wat de Panda van toen kon? Om die vraag te beantwoorden, besloten we met vier personen – gemiddelde lengte 1,89 meter – een testrit naar Parijs te maken, inclusief een helling van bijna 45 graden in een parkeergarage.

Een auto van drieënhalve meter lang is natuurlijk niet bedoeld om vier volwassenen te vervoeren, zeker als ze langer zijn dan de gemiddelde Italiaan. Maar het levert nauwelijks problemen op, tenminste voor zolang de inzittenden achterin een intimiteit niet al te snel als ongewenst kenschetsen. Dankzij de ver voorin geplaatste motor is er voor de bestuurder genoeg ruimte om de pedalen te bedienen als de stoel naar voren is geschoven. Probleem daarbij is wel, dat het er een ietwat tuttig uitziet om zo dicht op het stuur te zitten.

En ondanks de ruime hoogte van de Panda, blijkt al snel dat de auto niet heel geschikt is voor lange mensen. Zo ontneemt de laaggeplaatste binnenspiegel een groot deel van het zicht naar rechts, waardoor verkeer uit zijwegen over het hoofd wordt gezien. En op een lange rit krijg je als bestuurder snel lamme armen, omdat de steun in het portier te laag zit. Voor de rechterarm is helemaal geen steun. Je houdt dan noodgedwongen beide handen strak aan het stuur.

Dat kan ook wel nodig zijn, want ook met vier inzittenden laat de kracht van 100 pk, bijna twee keer zoveel als in het standaardmodel, zich voelen. Op de snelweg is een snelheid van 150 kilometer per uur geen enkel probleem. En zelfs dan lukt het nog om in de zesde versnelling voelbaar – de rug in de stoel gedrukt – extra gas te geven om in te halen. Maar als het een beetje waait, voelt dat al snel als een roekeloze manoeuvre. Bij een zijwind van kracht 7 is het een hele klus om de Panda binnen de lijnen te laten rijden, ook bij lagere snelheden.

In de stad heb je daar geen last van, en dan komt de Panda echt tot zijn recht. Op het dashboard zit een ‘sportknop’, die ervoor zorgt dat de motor vlotter op het gaspedaal reageert. Zo ben je sneller dan wie ook bij het volgende rode stoplicht, wat best handig is als je in Parijs de weg niet kent en binnen twintig meter van de uiterst rechter- naar de uiterst linkerbaan moet om voor te sorteren. Niemand toetert. Het is niet iedereen gegeven indruk te maken op Parijzenaars.

Arlen Poort

Arlen Poort is redacteur binnenland van NRC Handelsblad en rijdt af en toe in een Peugeot 206.