Edward Albee

Edward Albee Je beste vrienden van de hele wereld staan opeens in je huiskamer. Door een onduidelijke angst zijn ze uit hun huis gedreven en nu komen ze logeren. Ze vragen niets, ze nemen gewoon een kamer over. De man vindt: het zijn onze vrienden. De vrouw vindt: ze hebben een besmettelijke ziekte meegebracht: de angst. Ze moeten weg. In Edward Albee’s toneelstuk Een wankel evenwicht (A delicate balance 1966) lijkt de komst van de vrienden het hoofdprobleem. Zeker in de versie die toneelgroep Carver maakt met het Onafhankelijk Toneel. Marlies Heuer en Willem de Wolf maakt er een stel zonderlingen van, zwijgzaam, doem uitstralend. Aan de andere kant, ze houden hun jassen aan. Voor eeuwig kan het niet zijn. Zo komt Albee via afleidingsmanoeuvres bij de kern van zijn psychologische drama: man en vrouw die elkaar niet meer kunnen vinden na de dood van een zoon. In dat opzicht doet Een wankel evenwicht denken aan Albee’s klassieker Who’s afraid of Virginia Woolf?: echtelieden die elkaar verbaal kapot maken, het huwelijk als levende geschiedenis van opgebouwde haat en teleurstelling, en de psychologische duiveluitdrijving die wordt opgestookt door liters whisky. In Mirjam Koens zorgvuldige regie komen alle psychologische lijnen tot hun recht. De spelers zijn in drie paren verdeeld, met elk hun eigen speelstijl. Verbale en fysieke humor – vooral Joke Tjalsma en Willem de Wolf zijn sterk – geven tegenwicht in dit sombere relatiedrama, waarin niemand elkaar kan vinden. Ze zeggen waar het op staat, maar het komt nooit aan; de problemen in de lucht blijven hangen. Tournee t/m 3 apr. Inl. 020-6277555 of www.toneelgroepcarver.nl. Foto Ben van Duin Foto Ben van Duin Duin, Ben van

Je beste vrienden van de hele wereld staan opeens in je huiskamer. Door een onduidelijke angst zijn ze uit hun huis gedreven en nu komen ze logeren. Ze vragen niets, ze nemen gewoon een kamer over. De man vindt: het zijn onze vrienden. De vrouw vindt: ze hebben een besmettelijke ziekte meegebracht: de angst. Ze moeten weg.

In Edward Albee’s toneelstuk Een wankel evenwicht (A delicate balance 1966) lijkt de komst van de vrienden het hoofdprobleem. Zeker in de versie die toneelgroep Carver maakt met het Onafhankelijk Toneel. Marlies Heuer en Willem de Wolf maakt er een stel zonderlingen van, zwijgzaam, doem uitstralend. Aan de andere kant, ze houden hun jassen aan. Voor eeuwig kan het niet zijn. Zo komt Albee via afleidingsmanoeuvres bij de kern van zijn psychologische drama: man en vrouw die elkaar niet meer kunnen vinden na de dood van een zoon. In dat opzicht doet Een wankel evenwicht denken aan Albee’s klassieker Who’s afraid of Virginia Woolf?: echtelieden die elkaar verbaal kapot maken, het huwelijk als levende geschiedenis van opgebouwde haat en teleurstelling, en de psychologische duiveluitdrijving die wordt opgestookt door liters whisky.

In Mirjam Koens zorgvuldige regie komen alle psychologische lijnen tot hun recht. De spelers zijn in drie paren verdeeld, met elk hun eigen speelstijl. Verbale en fysieke humor – vooral Joke Tjalsma en Willem de Wolf zijn sterk – geven tegenwicht in dit sombere relatiedrama, waarin niemand elkaar kan vinden. Ze zeggen waar het op staat, maar het komt nooit aan; de problemen in de lucht blijven hangen.

Tournee t/m 3 apr. Inl. 020-6277555 of www.toneelgroepcarver.nl.