Telefoon met één knop: Home

Na maandenlange speculaties kondigde Apple-topman Steve Jobs gisteren eindelijk de iPhone aan. Het aandeel Apple schoot meteen met ruim acht procent omhoog.

Steve Jobs presenteerde gisteren de platte iPhone op de beurs MacWorld 2007 in San Francisco. Foto Reuters Apple Computer Inc. Chief Executive Officer Steve Jobs holds the new iPhone in San Francisco, California January 9, 2007. Apple unveiled an eagerly-anticipated iPod mobile phone with a touch-screen on Tuesday, priced at $599 for 8 gigabytes of memory, pushing the company's shares up as much as 8.5 percent. Jobs said the iPhone, which also will be available in a 4-gigabyte model for $499, will ship in June in the United States. The phones will be available in Europe in the fourth quarter and in Asia in 2008. REUTERS/Kimberly White (UNITED STATES) REUTERS

„Het wordt een lange toespraak, dus heb ik voor de zekerheid twee gsm-accu’s meegenomen en drie extra batterijen voor de videocamera.” Vincent Nguyen en Jason O’Grady, twee jonge bloggers van Amerikaanse gadgetsites, staan ’s ochtends vroeg in de rij voor het Moscone Center in San Francisco. Over een paar uur begint de keynote van Steve Jobs, en beide webloggers doen live verslag van de toespraak op hun eigen websites Slashgear.com en Powerpage.org.

De verwachtingen zijn hooggespannen, want er circuleren al enkele maanden geruchten over de iPhone; een Apple-apparaat dat kan bellen, e-mailen, en muziek en video afspelen. „Ik durf te wedden dat Steve-O wel vijftig testmodellen kapot heeft gegooid voordat ie zijn goedkeuring gaf”, zegt O’Grady. Een echte Mac-fan noemt de Apple-baas immers bij zijn voornaam.

Zodra de deuren opengaan spurten de twee met duizenden andere bezoekers de zaal in. Net als bij een popconcert proberen ze de beste plaatsen te bemachtigen om Steve Jobs van dichtbij te bekijken. Want Apple is voor veel bezoekers meer dan een merk computer. De cultstatus van Jobs – traditiegetrouw gekleed in spijkerbroek en zwarte coltrui – blijkt al bij het ovationele openingsapplaus.

De zaal reageert uitzinnig als Jobs bevestigt dat er een iPhone komt – nadat hij de toehoorders er fijntjes op heeft gewezen dat concurrerende smartphones log en ingewikkeld zijn en „een hoop kreupele software en overbodige toetsen” bevatten. De Apple-telefoon heeft daarentegen slechts één knop (‘Home’), de overige functies zijn toegankelijk met een breedbeeld aanraakscherm dat je met je vingers bedient. Multitouch heet deze techniek. Het moet net zo’n succes worden als het clickwheel van de iPod muziekspeler.

Jobs voorspelt een gouden – mobiele – toekomst voor Apple. Hoewel het bedrijf jaarlijks een paar miljoen mp3-spelers verkoopt, is de gsm-markt immers vele malen groter. Jobs: „In 2006 werden wereldwijd een bijna miljard mobiele telefoons verkocht. De iPhone moet in 2008 een marktaandeel hebben van één procent, oftewel 10 miljoen verkochte exemplaren.”

Dat is een optimistische verwachting, omdat de meeste mensen hun gsm alleen gebruiken om te bellen en dus geen smartphone hoeven. Steve Jobs is echter overtuigd van zijn „telefoonrevolutie”. De iPhone heeft volgens Jobs betere software om muziek en video af te spelen of te browsen op het web: „Het is erg moeilijk om te stoppen als je ermee aan het spelen bent.”

Apple heeft voor de internetdiensten opvallende partners gevonden. Elke iPhone beschikt over de kaarten en satellietbeelden van Google Maps, en Yahoo levert geavanceerde e-maildiensten. Zowel Eric Schmidt (directeur Google) als Jerry Yang (Yahoo) betreden het podium in San Francisco. De duizenden Mac-liefhebbers in het Moscone Center begroeten de partners in crime met een warm applaus. Apple, Google en Yahoo hebben immers een gezamenlijke concurrent: Microsoft. Eerder deze week maakte Microsoft-oprichter Bill Gates in Las Vegas bekend dat er meer Windows smartphones verkocht worden dan Blackberry’s, tot voor kort de populairste mobiele e-mailapparaten.

Apple heeft zijn koers echter vastgesteld voor de komende jaren. Het transformeert van een computerbedrijf definitief in een mediabedrijf, dat meer geld verdient met iPods, iPhones en de iTunes muziekwinkel dan met traditionele pc’s en laptops. Vandaar dat ook het woord ‘computer’ uit de naam Apple Computer Inc. zal verdwijnen. „Vanaf dit moment heten we Apple Inc.”, besluit Steve Jobs de twee uur durende toespraak. Het Moscone Center gooit er nog één staande ovatie uit.

De iPhone – vanaf 499 dollar (384 euro) voor een toestel met 4 GB geheugen – is vanaf juni in de Verenigde Staten te koop. Europa volgt eind dit jaar. Meer details over het apparaat zijn te vinden op nrc.nl/hebben