Klokkende overgave en roerende menselijkheid

cd klassiek Richard Wagner/ Wesendonck Lieder & arias PentaTone **** Cover van Wesendonck Lieder & Arias

cd klassiek

Richard Wagner/ Wesendonck Lieder & arias

PentaTone ****

Sopraan Charlotte Margiono was de afgelopen weken een van de troeven in de Mozart/De Pontecyclus van De Nederlandse Opera. Omdat haar stem is gerijpt wil ze voortaan weinig Mozart meer zingen, en legt ze zich toe op zwaarder repertoire.

Dat zal dan echter vooral zijn in concerten en recitals met haar eigen Margiono Quintet, want Margiono is opera-activiteiten überhaupt aan het afbouwen. Vorige maand verscheen desondanks een indrukwekkende cd met enkele verzamelde aria’s van Wagner en diens Wesendonck Lieder. Ook concertant blijft Margiono als Wagner-zangeres fier overeind; ze zingt hoog dramatisch, vol klokkende overgave en met een roerende menselijkheid (Gebet der Elisabeth).

Toch mist deze cd een dimensie die de onvolprezen live opname van Die Walküre wel bezit. Juist omdat Margiono zich zo met huid en haar aan tekst en theatrale lading uitlevert, wil je haar de aria’s ook zien zingen, en doet haar aanpak concertant soms ietsje zwaar aan.

Ed Spanjaard laat de musici van zijn Limburgs Symphonie Orkest zwierig stralen en pralen en als volbloed Wagner-routiniers, vooral in de voorspelen tot Tristan und Isolde en Lohengrin. In de Wesendonck Lieder en Elsas Traum (Lohengrin) biedt het Margiono ook subtieler tegenwicht; het orkest klinkt nergens nodeloos topzwaar, en realiseert subtiele licht-donkerwerkingen.

    • Mischa Spel