Boek Theo Thijssen gratis verstrekt

„Een warm boek, waarin iedere volwassene moeiteloos zijn eigen schooltijd zal terugvinden.” De gelukkige klas van Theo Thijssen is het boek dat centraal staat tijdens de tweede editie van Nederland Leest (19 oktober tot en met 16 november 2007). Dat heeft de initiatiefnemer, de stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB), vanochtend bekendgemaakt.

Het boek uit 1926 wordt, net als Dubbelspel van Frank Martinus Arion vorig jaar, gratis uitgedeeld aan leden van de openbare bibliotheken. De oplage bedraagt 725 duizend exemplaren.

Bibliotheken waren goed te spreken over de actie met het gratis boek, zegt CPNB-directeur Henk Kraima. „De bibliotheken hebben zich de laatste jaren gestort op modernisering en digitalisering. Met de actie ging het weer over de wortels van de bibliotheek: het beschikbaar stellen van boeken. Dat waardeerde men.”

Eigenlijk was er maar één twistpunt: de keuze van de titel. Een minderheid had aanmerkingen op Dubbelspel, zegt Kraima. „Het boek was te dik. Men wilde liever ‘een lekker leesboek’. Maar we kiezen bewust voor een maatschappelijk relevant boek waar je niet na vijf minuten over bent uitgepraat. Een boek dat uitnodigt een standpunt in te nemen. Het mag best wat moeite kosten. We willen laten zien hoe breed en mooi de Nederlandse literatuur is.”

De vraag om suggesties voor een opvolger van Arion leverde honderden namen op. „Het blijven bibliothecarissen”, zegt Kraima. De keuze viel op Theo Thijssen, schrijver van de klassieker Kees de Jongen. Thijssen (1879-1943) was tot 1921 leraar. Na 1933 was hij lid van de Tweede Kamer en de gemeenteraad van Amsterdam. In de tussenliggende periode wijdde hij zich aan het schrijven.

Kraima: „Thijssen noemde De gelukkige klas een hymne op het onderwijzersschap. Het zou met enige aanpassingen nu geschreven kunnen zijn. Hij beschrijft hoe hij worstelt met de richtlijnen van de schoolinspectie, om maar iets actueels te noemen. En hij laat zien hoe moeilijk het is om als leraar bij ieder kind het specifieke talent tot ontplooiing te brengen.”