Bioscoopbezoek stijgt mede dankzij Zwartboek

Het Nederlandse filmpubliek lijkt de weg naar de bioscoop te hebben teruggevonden. Na een paar jaar van dalende bezoekcijfers ging in 2006 het bioscoopbezoek weer omhoog: 22,5 miljoen kaartjes werden verkocht, ruim 9 procent meer dan in het jaar daarvoor.

Dat blijkt uit cijfers die de Nederlandse Federatie voor de Cinematografie gisteren heeft bekendgemaakt. Voorzitter W. Wolfers van de Federatie toonde zich verheugd met de ommekeer. „De stijging van het bioscoopbezoek is in Nederland veel groter dan in de grote filmlanden om ons heen, met uitzondering van België.”

Best bezochte film in 2006 was Pirates of the Carribean 2: Dead Man’s Chest (anderhalf miljoen bezoekers), gevolgd door The Da Vinci Code (ruim een miljoen bezoekers) en Zwartboek (bijna een miljoen).

Zwartboek, de Nederlandse comeback van regisseur Paul Verhoeven, nam voor een groot deel het marktaandeel van de Nederlandse speelfilm in het totale bezoekcijfer voor zijn rekening. Dit aandeel bedroeg vorig jaar een kleine 11 procent tegen ruim 13 procent in 2005 en kwam daarmee boven Wolfers’ verwachting uit, na een aantal grote flops in het voorjaar. Het aantal kaartjes dat werd verkocht voor Nederlandse films bedroeg 2,5 miljoen.

Na Zwartboek volgen Kruistocht in spijkerbroek van Ben Sombogaart (324.000 bezoekers), Afblijven van Maria Peters (323.000 bezoekers) en Zoop in Afrika van Johan Nijenhuis (296.000 bezoekers) als best bezochte Nederlandse film. Daarna komt een hele tijd niets en dan volgen Ober van Alex van Warmerdam (96.000 bezoekers) en de rest. Films als Nachtrit en Wild Romance, waarvan veel werd verwacht en die als publieksfilms ruim werden gesubsidieerd, wisten weinig bezoekers te trekken.

Het aantal in Nederland uitgebrachte films daalde van 324 in 2005 naar 278 in 2006. (NRC)