Voor 32 bomen naar Zuid-Frankrijk

Gnoes in het Masai Mara-reservaat in Kenia tijdens de trek. De migratie van de gnoes is een belangrijke attractie, er wordt zelfs gevreesd voor te veel toeristen in het reservaat tijdens de trek. De Vakantiebeurs heeft een thema gemaakt van bewust met vakantie en milieu omgaan. Foto Reuters An African vulture watches part of a herd of some 1.5 million wildebeests as they cross the Mara river in the Masai Mara game reserve during their annual migration, one of the main tourist attractions in Kenya, in this August 10, 2006 file photo. More than a million snorting wildebeest may not need the plug, but a media endorsement of their annual migration is raising fears of a tourist stampede to the Maasai Mara game reserve. To match feature EASTAFRICA-WILDLIFE/ REUTERS/Barry Moody/Files (KENYA) REUTERS

10 bomen per persoon ‘kost’ een vakantiereis per auto naar Zuid-Frankrijk. Het vliegtuig is nog ‘duurder’: 32 bomen – die een jaar lang moeten groeien om de CO2-uitstoot te compenseren – voor elke passagier op dit traject. Dit zijn berekeningen van Milieu Centraal, een onafhankelijk adviesorgaan voor de consument. Op de ‘Adviseur Klimaatwijs’ van Milieu Centraal kunnen consumenten online berekenen hoeveel hun reis vervuilt en wat ze kunnen doen om dit te compenseren. De trein en touringcar zijn het goedkoopst met respectievelijk 7 en 3 bomen.

Bewust met vakantie en milieu omgaan is een van de hoofdthema’s op de Vakantiebeurs, die vandaag in Utrecht officieel is geopend en vanaf morgen toegankelijk is voor het publiek. Toenemende mobiliteit en de daardoor gegroeide uitstoot van CO2 en andere gassen heeft een groot negatief effect op het milieu. „Vlak voor het begin van de wintersport waren de Alpen nog groen, hoogstwaarschijnlijk door klimaatverandering”, zegt Hans van Dijk van Milieu Centraal ter illustratie.

Van Dijk wijst erop dat de kosten om het milieueffect van uitlaatgassen te compenseren niet eens zo groot zijn. „ Met zijn vieren in de auto naar de sneeuw in Sölden, Oostenrijk, (middenklasse auto op benzine en dakkoffer) kost in totaal zo’n 10 euro extra om het klimaateffect te compenseren.”

Reizigers kunnen bij ‘groene organisaties’, die bomen laten groeien, hun vervuiling ‘afkopen’. Zo is er Trees for Travel, een stichting zonder winstoogmerk waar consumenten één of meer certificaten kunnen kopen à 17 euro per stuk. Een certificaat garandeert dat 1,25 ton CO2 – precies de uitstoot per persoon voor een vliegretour binnen Europa – wordt ‘vastgelegd’ in groeiend bos. Trees for Travel biedt ook autorijders de mogelijkheid hun CO2-uitstoot te compenseren. Een benzine-auto die 30.000 kilometer per jaar rijdt, stoot 5,7 ton CO2 uit en ‘verbruikt’ daarmee 285 bomen. De ‘compensatiekosten’ bedragen 77 euro.

De Vakantiebeurs belicht ook de menselijke factor van het milieu, met veel aandacht voor community based tourism. De achterliggende gedachte is dat grote delen van de bevolking in minder ontwikkelde gebieden niet profiteren van het toerisme. In sommige landen heeft de overheid speciale programma’s ontwikkeld in arme gemeenschappen. In Zuid-Afrika bijvoorbeeld is hiervoor speciaal een minister voor Milieuzaken en Toerisme aangesteld.

Om te berekenen hoeveel een vakantie aan bomen kost: www.milieucentraal.nl/ catch?actor=Klimaatwijs-op-reis&role=calculatie

    • Lolke van der Heide